Hur göra jag lättast.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jägroth
    • March 2007
    • 9

    Hur göra jag lättast.....

    ...för att öka på co2 i akvariet. Har problem med växter som inte riktigt trivs. Har kört PMDD i en dryg månad och det blir inte riktigt bra. Läste att man kan behöva öka co2 ganska mycket för att få ett bra resultat.

    O.S.A.



    Micke
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    Du kan ta död på fiskarna om du gör fel när du använder CO2. Har du bra belysning ?

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Liter och belysning? rör och watt?

      Kommentar

      • Jägroth
        • March 2007
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av Nilsrolf
        Liter och belysning? rör och watt?

        Liter: 240
        Rör: Arcadia Fo38-(1050mm) Plant growth lamp

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Hur många rör?
          Vad är det för växter?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Jägroth
            • March 2007
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Hur många rör?
            Vad är det för växter?
            Det är två rör. Den enda växte jag vet är Javaormbunke. Restan av växter vet jag inte. Har "ärvt" tanken av en son som tappat intresse.
            Tänkte att jag skulle försöka att få lite ordning i det. Tycker det är ganska kul. Har läst på nätet för att komma till rätta med växt problemet. Fiskarna verkar må bra. Det är växterna som är bleka, nästan vita, framför allt nya blad. Det är ganska mycket alger som satt sig på stenar, växter, glas och bakgrund. Jag har som sagt kört med PMDD en dryg månad. Har kört enl. de anvisningar jag fick med. Där stod det bland annat att man kanske behöver öka CO2 3-4 gånger för att få till det bra.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              CO2 is the shit. De flesta akvarieväxter växer förträffligt med balansrad CO2-tillsats. Ett vilkor är ju dock bra belysning och näring i övrigt. En annan fördel med CO2 är att man kan styra Ph-värdet. Ser själv hur väl ett lägre Ph (ca. 6.3) gör för växterna och deras förmåga till näringsupptagning. Tyvärr kostar det en del att skaffa en vettig CO-anläggning. Men resultatet blir som sagt ett akvarie med "växtkraft".

              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                Ursprungligen postat av Jägroth
                Liter: 240
                Rör: Arcadia Fo38-(1050mm) Plant growth lamp
                Rören är väl då ca 50 w? Verkar vara lite ljus till akvariet, tror man brukar säga 0,5 w per liter di har i så fall en bit under 0,5. Intressent att se vad du har för växter, java klarar sig utan mkt ljus, mina klarar sig bra med mindre ljus än vad du antagligen har, använder ec (easy carbon)?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  2 rör är kanske i det minsta laget för att det ska bli vettig tillväxt med co2.
                  Om jag vore i dina kläder skulle jag först prova att köpa nya rör, tex Philips Aquarelle samt reflektorer till dessa. Sedan inte ha för svåra växter, utan det finns olika sorters Vallisneria som bakgrundsväxter, snabbväxande Limnophila sessiflora och Hygrophila polysperma, olika sorters Cryptocoryne som är tacksamma och enkla.
                  Fortsätt med gödningen och vattenbytena så ska du se att algerna snart ger med sig.
                  Vill du sedan prova med co2 så bör du utöka ljusmängden först för att få ett bättre resultat.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nilsrolf
                    Rören är väl då ca 50 w?
                    Jag misstänker att det kanske är ett Juwel 240 med 2x38W T8 han har.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Jag misstänker att det kanske är ett Juwel 240 med 2x38W T8 han har.
                      Ok, då är det för lite ljus definitivt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...