pH-problem.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    pH-problem.

    Ja, forumets sökning är ju värdelös.. kommer bara upp att den inte hittar något om man söker på något så enkelt som pH, så får väll skriva ett inlägg..

    pH för högt, misstänker att jag har hög nitrit också, ej kollat än. Gjorde inga vattenbyten under typ en eller två månader, så mitt eget fel.
    Byta vatten varje dag typ 10%?
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    #2
    jag byter ca 40 procent i veckan i ett 180l kar
    Man blir aldrig fullärd ....

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #3
      Jao, men jag menade, för att få bra pH-värde igen, så kan man bland annat byta vatten varje dag, en liten del.
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ursprungligen postat av Hella2
        jag byter ca 40 procent i veckan i ett 180l kar
        Är inte det på tok för mycket? Jag har hört 20-30% var annan vecka för 180 liter.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • larson
          • January 2008
          • 119

          #5
          Givetvis beror det ju på vad vattnet du fyller på med har för pH. Sen kommer jag inte rakt av på varför pH skulle stiga av för få vattenbyten. Nitrit är ju en given misstänkt. För mig så behåller jag i stort sett den pH jag har i kranen mellan vattenbytena, och den ligger mellan 7,5 och 8.

          Utan att vara expert så håller jag med om att en sänkning mha små vattenbyten ofta verkar bättre för fisken än att byta allt vatten på en gång. Om det är en stor ändring som önskas.

          Och sökfunktionen vill nog ha minst fyra tecken att söka på om jag inte missminner mig, så pHvärde och pH-värde borde ge en himla massa träffar.
          /lars olof

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Är inte det på tok för mycket? Jag har hört 20-30% var annan vecka för 180 liter.
            Beror på fisklasten. Sen skadar det ju oftast inte att byta 30% i veckan om man har bra vatten i kranen. Byter själv 80L två gånger i veckan i mitt 350L.

            Kommentar

            • Hella2
              • July 2005
              • 1158

              #7
              Ursprungligen postat av JojjeN
              Är inte det på tok för mycket? Jag har hört 20-30% var annan vecka för 180 liter.
              kan låta mycket, men jag göder med pmdd och kör med co2. glömde säga det..
              Man blir aldrig fullärd ....

              Kommentar

              Arbetssätt...