Hur höjer man PH lättast?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nounours
    • September 2008
    • 48

    Hur höjer man PH lättast?

    Har startat upp mitt första tanganyika, och dum som jag var glömde jag krossad kalk under sanden. Men hur mycket kalk(sten) räcker att ha i? Räcker det om det är en medelstor sten eller bör då alla stenar vara kalk? Finns det annars något medel man kan ha i som inte ruinerar en fattig student?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Du behöver inte mecka med vattnet. Tanganyika och malawiciklider bryr sig egentligen inte om pH och hårdhet, utan trivs precis lika bra i ditt kranvatten.
    2) Du behöver bara några kalkstenar för att de skall se till att pH aldrig hamnar under 7.5. Det är f.ö. allt de gör - de höjer inte pH över 7.5.
    3) Bikarbonat, som du hittar i kryddhyllan i närmsta mataffär, kan höja pH upp till 8.3. Det är ofarligt om du inte häller i enorma mängder. Effekten är dock inte permanent, utan pH kommer långsamt att glida tillbaks till ditt normala pH.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      i nästan alla delar av detta landet så har kranvatten ett ganska högt PH redan från början.

      i min lilla kommun så ligger det faktiskt på en bra bit över 8.

      Kolla med kommunen du bor i vilket PH du har i kranen.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Nounours
        • September 2008
        • 48

        #4
        Okej, det låter ju bra. För jag förklarade i butiken att jag aldrig haft ciklider innan och då sa hon att det viktigaste var ett högt/högre PH. Men jag kanske slänger i ett par kalkstenar just in case. Tack för hjälpen!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          tänk bara på att det enormt mycket viktigare med ett stabilt PH än ett
          "rätt" PH som svajjar.

          en fisk som enligt beskrivningen ska ha PH 7,5 kommer att må klart bättre
          om PH't ligger stabilt på 6,5 än om det svajjar mellan 7-8.

          .
          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Nounours
            • September 2008
            • 48

            #6
            Okej, men om då kalksten inte höjjer PH högre än 7,5 så borde den ju istället buffra så att det inte går under? Alltså borde det i mina ögon var rätt bra med kalksten?

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Nounours
              Okej, men om då kalksten inte höjjer PH högre än 7,5 så borde den ju istället buffra så att det inte går under? Alltså borde det i mina ögon var rätt bra med kalksten?
              Japp.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Annars finns det krossade snäckor och köpa på närmsta lantmännen butik till höns och fåglar (ger tjockare äggskal) du kan lika väl strö i / på substratet för att få bufrings verkan om du inte vill ha i stenar i karet. Det är ett lågt kilo pris på dessa snäckor =)
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • doppingen
                  • April 2008
                  • 1079

                  #9
                  såg idag att citygross säljer 2 lit bikarbonat för 64 kr! räcker nog till många vattenbyten å även mycket bakning
                  MammaMia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...