Nitritförgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Faltaren
    • July 2005
    • 1453

    Nitritförgiftning?

    Har något fel i mitt vatten.

    Har ett 570 liters som varit igång ett par veckor med 10 guppy och 5 ancistrus.

    Igår hitta jag 3 döda hanar av guppy och resten stod vi ytan och snappa efter luft. Jag byta 25% vatten och tillsatte salt (100g per 100 liter vatten).

    Inte matat något, inga fler dödsfall men fiskarna går vid ytan och malarna har börjat gå upp och hämta luft. Det har jag inte sett innan.

    Tempen är 22 C, ph 7 och nitriten har jag inte mätt, ska ner och köpa test nu.

    Syrebrist känns väldigt konstigt då jag har ca 1500 L/H och rörelse på ytan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Nitrit är nog det mest sannolika. Bra att du köper ett test.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Marsipulami
      • September 2008
      • 203

      #3
      Kör i nitrivec eller liknande, det slår ner nivån direkt. Mitt kar har varit igång i ca 14 dar nu och jag fick utslag med testet, drog i nitrivec och testade igen en stund senare. Då fick jag inget utslag.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Temperaturen är väl inte precis den idealiska för guppy heller, men det är ju en annan historia.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Faltaren
          • July 2005
          • 1453

          #5
          Skumt detta. Höjde tempen till 26 (precis köpt värmare). Hällde i nitravec efter jag bytat 15 % vatten till. Detta var i förgår. Igår körde jag i amtra clean. Testa idag, detta är 2 dagar senare och nitriten är fortfarande hög.

          Ska jag byta mer vatten? Köpa mer clean? Skumt att det inte sjunkit, inte matat något.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Fiskarna beter sig förresten normalt nu.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Byt bara vatten vid akuta förgiftningstecken, sluta mata ihjäl dom, låt dom svälta i omk 3 dagar, kör på med dubbel startdos nitrivec därefter matar du dom så snålt att dom kör arga leken med dig..

              Se till att du har bra fart på ytvatten i akvariet och se gärna till att utblåset är riktat snett upp mot ytan.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Faltaren
                • July 2005
                • 1453

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Byt bara vatten vid akuta förgiftningstecken, sluta mata ihjäl dom, låt dom svälta i omk 3 dagar, kör på med dubbel startdos nitrivec därefter matar du dom så snålt att dom kör arga leken med dig..

                Se till att du har bra fart på ytvatten i akvariet och se gärna till att utblåset är riktat snett upp mot ytan.

                Är småvågor på ytan.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                Kommentar

                • Marsipulami
                  • September 2008
                  • 203

                  #9
                  Även jag har en låg men konstant nivå (lägsta på dropptestet). Det verkar ta några dagar innan bakterierna som bryter ner nitriten bildas.

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    När det gäller Seras NO2 dropptest så finns inte finns inte "NOLL" med på skalan, nitrit-skalan startar med <0,3mg/l vilket är helt normalt, provet kommer alltså aldrig att utvisa ett lägre resultat.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Faltaren
                      • July 2005
                      • 1453

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      När det gäller Seras NO2 dropptest så finns inte finns inte "NOLL" med på skalan, nitrit-skalan startar med <0,3mg/l vilket är helt normalt, provet kommer alltså aldrig att utvisa ett lägre resultat.

                      Nej det förstår jag med. Men låg nitrit är gult, högsta är helt rött.

                      Och testet blir helrött hela tiden.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                      Kommentar

                      • karinfredholm
                        • September 2008
                        • 290

                        #12
                        Nitrivec? Javisst, i all ära... men den ska ju tas enl instruktionerna på flaskan särskilt efter stora vattenbyten eller när ett nytt akvarium inreds från grunden har jag hört.
                        -Jag hade stora problem med nitrit. Bytte vatten, hällde i aquatan & nitrivec, ingen skillnad. Fick rådet att ta en näve jord från gräsmattan & hälla i akvarievatten i den & sila in detta i akvariet. FÖr att göra det mer "basiskt". Det var helt enkelt för rent. När jag sedan matade på så blev det nitrit.
                        Efter 3 dagar efter jorden mätte jag värdena igen - det hade sjunkit lite men inte tillräckligt. Köpte Toxivec istället. Efter 10 min var värdena perfekta.
                        Toxivec kan vara en snabb akutlösning, men kan gå illa åt på tunnbladiga växter.
                        Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Lider inte fiskarna av nitriten så är det bara vänta ut det. Tillsätt bakteriekultur alt. pressa i filtergojs från ett ingånget filter och salta om det är hög nitrit. Det är väl det rådet jag hör för det mesta, och det funkade för mig när jag fick nitrit i mitt lilla kar. Dock var ju nitriten den näst lägsta på skalan så.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...