Akvariesalt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowman
    • December 2008
    • 1318

Ursprungligen postat av ansjo
    Det är bara en myt med jodet i salt, så det kan man använda. Sedan löser sig salt väldigt snabbt i vattnet så att sprida ut det för den saken spelar heller ingen roll.
    Är Black mollyn odlad i Sverige kan du försöka köra utan salt, men hålla dem lite varmare istället. När jag haft Molly har jag aldrig haft i salt i karet, och det har funkat klockrent varje gång...
    Gå till Granngården och köp en orange säck Axal pro salt, 25kg för ca 80:-.
    Vilken är myten då Anders? Att det innehåller jod (för att motverka struma har jag för mig)
    Eller att jod är skadligt för fiskarna?

vad sägs sen om klumpförebyggande medel? Bra eller dåligt för fiskarna, finns det något framforskat eller motsv. för antingen eller. (om du förstår vad jag menar)
    Senast redigerad av Bowman; 13 January 2009, 10:07.

Kommentar

• Bowman
      • December 2008
      • 1318

Och dessa saltklumpar kan du släppa ner hela i karet, det tar en halvtimme sedan är de borta...
      10 st är ungefär lika mycket som 1 dl finkornigt salt.
      Och det bryr sig ingen fisk om?!

Borde ju bli schyssta koncentrationer i närheten av "klumpen"?

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ursprungligen postat av Bowman
        Vilken är myten då Anders? Att det innehåller jod (för att motverka struma har jag för mig)

vad sägs sen om klumpförebyggande medel? Bra eller dåligt för fiskarna, finns det belägg för någon sak.
        Att joden skulle ha dålig inverkan på fiskarnas hälsa. Sedan även att pansarmalar inte tål salt är en annan myt. Jag har länken till Azurs tester på hemmadatorn, kan länka dit ikväll efter jobbet.

Och det bryr sig ingen fisk om?!

Borde ju bli schyssta koncentrationer i närheten av "klumpen"?
        Det riktigt darrar i vattnet av salt som löser sig i närheten, men fiskarna brukar vara där och nappa då de tror att det är ätbart så de bryr sig inte.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Hittade bara inlägget av Azur nu, länken kommer sedan: http://zoopet.com/forum/showpost.php...3&postcount=11
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Bowman
            • December 2008
            • 1318

Hittade bara inlägget av Azur nu, länken kommer sedan: http://zoopet.com/forum/showpost.php...3&postcount=11
            Ok, tack för svaren, som vanligt!

Kommentar

• Sleaper
              • September 2008
              • 2894

Fan det klingar inte rätt att nästan slänga i en deciliter salt i mitt 180l sötvattenskar, känns konstigt alltså..
              Hur går man tillväga för att få det utspritt föressten?

Sen en till fråga, går det verkligen med vanligt salt? (Axal pro )
              Enligt en butik jag var i finns det inget annat än ektozol för det är en speciell salt, och det måste jag köpa (blir mer och mer förbannad på allt rent ljug av vissa butiker)

Använder dom flesta (seriösa akvarister) salt i sina kar?

Har endast använt Ektozonsalt vid svampangrepp eller liknande. Tror inte det gör någon nytta eller skillnad i ett sällskaps/växtkvarium. Jag har inte sett någon övrig positiv effekt av salt eller olika vattenberedningsmedel under mina 30år som akvarist. Däremot finns det zoohandlare som gärna vill pracka på en olika preparat som vattenberedningsmedel, Ektozon mm. Dyra och i regel helt onödiga produkter.

Kommentar

• Bowman
                • December 2008
                • 1318

Ursprungligen postat av Sleaper
                Har endast använt Ektozonsalt vid svampangrepp eller liknande. Tror inte det gör någon nytta eller skillnad i ett sällskaps/växtkvarium. Jag har inte sett någon övrig positiv effekt av salt eller olika vattenberedningsmedel under mina 30år som akvarist. Däremot finns det zoohandlare som gärna vill pracka på en olika preparat som vattenberedningsmedel, Ektozon mm. Dyra och i regel helt onödiga produkter.
                http://hem.bredband.net/b245714
                Ok, tack för ditt inlägg.
                Men hjälp vad svårt det blir när två helt olika synpynkter finns av vad som verkar vara av vettiga personer on du förstår vad jag menar.

Kommentar

• ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

Vilka är skillnaderna på synpunkterna då.
                  Om det är mig och Sleaper du menar så har vi precis likadan uppfattning ang. salt i kar, men med skillnaden att jag kan tycka att salt kan förstöra växterna i karet...

Snyggt kar, Sleaper!
                  /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Bowman
                    • December 2008
                    • 1318

Om det är mig och Sleaper du menar så har vi precis likadan uppfattning ang. salt i kar, men med skillnaden att jag kan tycka att salt kan förstöra växterna i karet...

Snyggt kar, Sleaper!
                    Ja, men inte bara, har läst massor på wida webben med

Därav dom skiljda synpunkterna jag menade.

Kommentar

• Sleaper
                      • September 2008
                      • 2894

Snyggt kar, Sleaper!
                      Tack!
                      Har ändrat lite i karet sen bilden togs. Får väl kompletera med lite mer bilder.
                      Tycker väl allmänt när man läser på forumet att många komplicerar det hela genom att tro att man måste tillsätta det en eller det andra i akvariet, eller förska ändra vattenvärden (Ph, KH mm.) på olika sätt. Risken är ju att det hela går snett och att man orsakar mer skada än nytta.

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Ursprungligen postat av Sleaper
                        Tycker väl allmänt när man läser på forumet att många komplicerar det hela genom att tro att man måste tillsätta det en eller det andra i akvariet, eller förska ändra vattenvärden (Ph, KH mm.) på olika sätt. Risken är ju att det hela går snett och att man orsakar mer skada än nytta.
                        Kan inte göra annat än hålla med till 100%!
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Sauce
                          • April 2006
                          • 142

Ja personligen har jag alltid bara kört med vanligt hederligt kranvatten utan tillsatser alls, ända tills för några månader sedan då jag började med ciklider och fick höra att dom skulle gilla lite salt, så då blev det lite salt från min lokala zoobutik, dock 15kr för en påse med vad som känns som ca 250gram, dyrt ja men att köpa en säck med 25kg från tex granngården känns helt overkill för mitt 375l. iof har vi väldigt bra kranvatten här i sundsvall så det kan ju bidra en del till att mina värden är helt okej endå

Kommentar

• ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

vad sägs sen om klumpförebyggande medel? Bra eller dåligt för fiskarna, finns det något framforskat eller motsv. för antingen eller. (om du förstår vad jag menar)
                            Här är länken jag saknade: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
                            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Bowman
                              • December 2008
                              • 1318

Här är länken jag saknade: http://mikes-machine.mine.nu/mythbusting.htm
                              Där ser man.

Det står dock under artbeskrivningarna på cordyras inte tål salt.
                              Tycker nog det borde tas väck på en seriös sida som denna?

Kommentar

• ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

Det kan vara en liten parantes kanske, då någon akvarist har bahandlat med salt och det har hänt något med Corysarna och man har satt detta i samband.

Jag har själv trott på denna myt i ganska många år tidigare, men numera har jag vid sjukdomsbehov saltat ganska många akvarium med gott resultat och det har funnits Corydoras i de flesta av dessa kar.
                                /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

Arbetssätt...