Behöver man byta filtermaterial i ett biologiskt filter, förlorar det verkan efter en viss tid? Har för tillfället lavakross som har gått i ett år.
Byte av filtermaterial i biologiskt filter?
Kollaps
X
-
Vissa porösa biologiska filtermedium vittrar efter en tid bla beroende på vilken vattenkemi akvariet har och kan behöva bytas ut annars är det bara att backspola och skölja ur mulmen.
Biologiska filter handlar alltså bara om att uppbringa en så stor och bra fästyta som möjligt för bakterierna samtidigt som vattnet ska tillåtas att strömma fritt igenom/runt materialet.
Mig veterligen är lavakrossen ganska hård och borde hålla en lång tid framöver, hurvida den är bättre eller sämre än andra filtermedium får andra språka om. -
Vissa porösa biologiska filtermedium vittrar efter en tid bla beroende på vilken vattenkemi akvariet har och kan behöva bytas ut annars är det bara att backspola och skölja ur mulmen.
Biologiska filter handlar alltså bara om att uppbringa en så stor och bra fästyta som möjligt för bakterierna samtidigt som vattnet ska tillåtas att strömma fritt igenom/runt materialet.
Mig veterligen är lavakrossen ganska hård och borde hålla en lång tid framöver, hurvida den är bättre eller sämre än andra filtermedium får andra språka om.
Märkte nyligen en liten dålig lukt av vattnet vid vattenbyte och misstänkte filtret då jag byter vatten relativt ofta.. Filtret var ej rengjort på ett år och var i stort behov av detta.. Nu försöker jag byta lite vatten ofta och tillsätter lite kalk varje gång för att bättra på vattenkaliten. Den dåliga lukten minskar för varje gång, men var osäker på om det räcker med att skölja filtermaterialet i begagnat akvarievatten eller om jag var tvungen att byta ut det..Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.
M.v.h. JerkerKommentar
-
Jag har hört att man aldrig behöver byta ut lavakross, bara skölja det när det är igenkleggat.
Jag har också lavakross - det har varit igång sedan juli och jag har ännu inte sköljt det, men det beror ju på vilken belastning man har på det.Det är fult att inte ha akvarium
Kommentar
-
Du har bara haft det i 3 månader då och kan nog användas lika länge till innan det bör delvis bytas!Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Lavakross är inte så himla bra som filtermaterial eftersom de små porerna i den täpps till med tiden - hur snabbt beror på hur mycket skit som passerar genom det och hur mycket man har.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Tack för alla svar! Har ni bra tips på annat material som funkar bra i en mindre filterbehållare där det finns ett finporigt skummaterial innan..?http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1
Har Aquavital zeranix hemma, hur funkar det? Är det också för finporigt kanske..Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.
M.v.h. JerkerKommentar
-
Skär till en bit filtermatta(ppi10) och stoppa dit, ser ut som om du kan ersätta den befintliga biten(ppi30?) när du ändå håller på, annars verkar zeranix helt ok, speciellt som din totala filtervolym inte var speciellt stor.Kommentar
-
Skär till en bit filtermatta(ppi10) och stoppa dit, ser ut som om du kan ersätta den befintliga biten(ppi30?) när du ändå håller på, annars verkar zeranix helt ok, speciellt som din totala filtervolym inte var speciellt stor.Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.
M.v.h. JerkerKommentar
Kommentar