Bubblor i sanden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #16
    Har du korallsand som bottensubstrat?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #17
      Vad är korallsand? Har blandat lite olika sorter, bland annat en alldeles vit sand, kan det vara den?
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #18
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Skulle inte rekomendera denna metoden. Tror knappast att du löser problemet på sikt på detta viset. Vet av erfarenhet att det är svårt att stoppa sådana här processer. Har du något bottensubstrat i eller under sanden som vållat detta så är det ju definitivt inte lämpligt att "gräva runt".
        Kom med ett bättre förslag (som inte involverar att byta allt grus) istället för bara hur man inte ska göra då detta har uppenbarligen funkat bra för mig under flertal år

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #19
          Ursprungligen postat av Fuzzop
          Kom med ett bättre förslag (som inte involverar att byta allt grus) istället för bara hur man inte ska göra då detta har uppenbarligen funkat bra för mig under flertal år
          Tycker ändå att byta bottematerial är det bästa. Har man en gång sett ruttet/svartnat material så vill nog inte gärna ha det kvar. Sen är min erfarenhet att ett sånt missfärgat material gärna drabbas igen. Nu verkar det ju dock som att det endast är luftbubblor som "fångats" i sanden och förmodligen funnits där sen akvariet inreddes.

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #20
            Vet inte om det är luftbubblor från att akvariet inreddes för det har ju som sagt varit igång i flera år och jag har aldrig sett dessa bubblor tidigare.
            Men om det skulle vara svavel bubblor skulle inte fiskarna vara döda nu isof?
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Det kan många gånger bildas lite sumpgas där det inte finns någon cirkulation, som tex under rötter och stenar.
              Gör som så att du vid nästa vattenbyte antingen suger igenom sanden med PET metoden, eller rör runt i gruset med fingrarna för att få bort bubblorna, och håll sedan efter det vid dina vattenbyten.
              Jag har själv haft och även har detta ibland under mina rötter och inga fiskar har dött ännu iaf.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #22
                Ok, tack Anders! will do
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #23
                  Ursprungligen postat av alg_oa1
                  Vet inte om det är luftbubblor från att akvariet inreddes för det har ju som sagt varit igång i flera år och jag har aldrig sett dessa bubblor tidigare.
                  Men om det skulle vara svavel bubblor skulle inte fiskarna vara döda nu isof?
                  Som tidigare sagts så om du rör runt i gruset med fingrarna så luktar det ganska mycket om det är just sumpgas, om man börjar röra runt när man ser dom första bubblorna så brukar fisken inte hinna ta nån skada, jag har iaf aldrig förlorat nån än pga av detta.
                  sumpgas bildas just just pga brist på rörelse i bottenmaterialet, om du har sand som mig skulle jag föreslå att du skaffar malaysiska sandsnäckor, dessa gräver runt och håller sanden i rörelse så det aldrig blir några problem och dom är nattaktiva så man ser dom aldrig över sandytan på dagtid utom möjligen lite vid matning

                  Ps, kan skänka några om du vill.

                  Kommentar

                  • alg_oa1
                    • May 2007
                    • 473

                    #24
                    Tack så mkt fuzztop!
                    Men jag har redan sådanna, men jag vet inte om dom har förökat sig än...
                    ska byta vatten idag så jag rör nog runt lite då
                    Tack alla som har hjälpt mig!
                    Senast redigerad av alg_oa1; 10 October 2008, 11:46.
                    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                    Kommentar

                    Arbetssätt...