Grumligt lite vitaktigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajja
    • October 2008
    • 5

    Grumligt lite vitaktigt vatten

    Vi har ett ganska så nytt akvrium (ca 2 månader) på 180 Liter. Ett Juwel akvarium, pumpen också. Vi har ganska mycket växter i, och 10 sorgmanteltetror, 2 ancistrus, 2 skalarer, 2 papegojfiskar och 1 Black Ghost.

    Om man ser på akvariumet så ser vattnen grumligt ut, lite vitt. Vi bytte 50% av vattnet. Det blev klarare men det grumliga kom tillbaka efter bara en dag.

    Någon som vet vad detta beror på?
    Senast redigerad av Kajja; 16 October 2008, 08:03. Anledning: Nu är vattnet grönt
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Förfiltret byt någon gång? Överst i juwel brukar man ha ett litet överst vid insuget. Bild?

    Kommentar

    • Kajja
      • October 2008
      • 5

      #3
      Jo, vi har bytt förfiltret 2-3 gånger unngefär.
      Jag kan ladda upp en bild lite senare idag.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Se t ex här:





        Sök på mjölkigt, finns mer.

        Kommentar

        • Bordusius
          • October 2008
          • 108

          #5
          Hur jag löste det problemet

          Jag har precis fått bort mitt "mjölkvatten". Försökte med samma som du, alltså att byta ut stora delar av vattnet men som för dej så kom det tillbaka inom kort. Täckte sedan över akväriet med en filt och matade inte på 3 dagar. Fungerade bättre men skiten kom tillbaka igen. Min sista lösning blev en aning extrem men det löste det problemet och andra jag haft. Bytte 100% av vattnet till nytt kallt kranvatten (tog tre liter av ett annat mindre akvarie jag inte har samma problem med. Kokade allt i det stora, skrubbade rent akvariet invändigt och utvändigt. Lät sedan vattnet stå under natten med pumpen igång (som jag inte gjorde ren) plus salt och några korkar aqua safe i. Dagen efter så var vattnet klart och fint och fiskarna åkte i. En vecka sedan nu och vissa av fiskarna verkar faktiskt piggare nu än innan plus att vattnet är helt klart (förutom små bubblor från pumpen. Dom mikroskopiska djuren som gör att vattnet ser mjölkigt ut kallas för infyser eller nått liknande och som jag hörde det frodas när det finns för mycket liggande mat och annat på bottnen och dom gillar ljus.
          Hoppas det hjälper
          I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

          Kommentar

          • Kajja
            • October 2008
            • 5

            #6
            Okej tack så mkt för svaren
            Men nu är vattnet inte vitt utan väldigt grönt.
            Vi gjorde en jäte vatten bytning i helgen. Först bytte vi hälften av vattnet. Sen fyllde vi akvariumet, bytte hälften igen och fyllde sedan på. Det så mkt renare ut. Sen täckte vi över det med en filt. Det har stått så nu i snart 2 dagar.
            Tror ni att det är alger?

            Kommentar

            • Kajja
              • October 2008
              • 5

              #7
              Snälla hjälp mej någon?

              Kommentar

              • bear
                • October 2006
                • 89

                #8
                i mitt Juwelfilter har jag ca 2cm tjock filtervadd överst för att fånga upp småpartiklar i vattnet vilket fungerar för mig. Det blir kristallklart......

                Pröva först med mer filtervadd finns att köpa i påse 500gr betydligt billigare än Juwel orginal små söta "näsdukar"...

                Ge det lite tid några dagar........


                Detta gör ju att cirkulationen minskar men har bytt impeller(propeller)i pumpen för att öka cirkulationen från 600 till 1000 l/tim kostnad ca 180 kr.......



                Ha det bäst!
                bear
                Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
                inte begripit ett enda dugg.

                /Walter Mondale

                Kommentar

                Arbetssätt...