Nitrit och vattenbyte

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

Nitrit och vattenbyte

Hej

Mitt akvarium på 160 liter startades för drygt en månad sen. Jag har 3 dvärgguramis, 19 kardinaltetror och 3 otocinclus i det. För drygt 1 1/2 vecka sedan köpte jag kardinaltetrorna och stoppade i akvariet. Det visade sig att de var/blev sjuka, de hade vita prick sjukan. Jag började då behandla det med medicin (exit nånting) i tre dagar. De ser nu 1 1/2 vecka senare ut att ha blivit friska. I söndags dvs en vecka efter påbörjandet av medicineringen så bytte jag drygt 1/3 av vattnet och sprutade då också i vattenberedningsmedel+bakteriekultur.

Nu tog jag nytt test av bl.a nitrit och för första gången sen akvariets uppstart så var det inte 0,00. Nu har det blivit 0,025. Jag undrar då, ska jag byta mer vatten eller blir det s.k bumerangseffekt då? Dvs att jag också kanske tar bort de goda bakterierna? Eller skall jag byta mer vatten för att bli av med nitriten??

Hjälp tack!!
    //monimo
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

Vad mäter du nitratet med, sticka?

Kommentar

• monimo
      • August 2007
      • 88

Ursprungligen postat av Nilsrolf
      Vad mäter du nitratet med, sticka?
      Nää, jag mäter PH, KH, GH, NO2 och NO3 med dropptest. Och NO3 (nitratet) var 0 men NO2 hade gått upp till 0,025.
      PH -7,0
      KH 3
      GH 4

Kommentar

• Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

Du skrev 0,025, läter så exakt, du är på rätt väg, finns hur många olika uppfattningar hur man skall gå till väga, vattenbytsmängd, men i det läget du är tycker jag att du bevakar nitratet, håller det sig där det är skall det inte vara något problem, förslag är att du börjar med att byta 10-20% av vattnet per vecka och kollar av nitrathalten, sedan om ett tag går du över till att byta ca 20% varannan vecka, som sagt finns garanterat olika uppfattningar om detta, skulle det sticka upp mot 0,15 byter du vatten omedelbart dag för dag tills du får ned halten, tillsätta bakteriekultur hjälper till är min erfarenhet, men finns olika uppfattningar om effekten

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

Ursprungligen postat av monimo
          Nää, jag mäter PH, KH, GH, NO2 och NO3 med dropptest. Och NO3 (nitratet) var 0 men NO2 hade gått upp till 0,025.
          PH -7,0
          KH 3
          GH 4
          har du noll nitrat så har du ingen nitrifiering överhuvud taget eftersom det är slutprodukten... låter inge bra (då anar jag att du har höga mängder ammunium)
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Johanski
            • February 2007
            • 3044

Nitrat är ingen fara att ha.. nitrit är däremot giftigt.

Dock om du har 0.025, så borde väl det vara det lägsta på skalan? Det lägsta jag kan mäta med mitt droptest är 0.5mg/L.

Tillsätt startdosen av nitrivec eller dyl. i en vecka och undvik att byta vatten. Stiger nitriten till farlig mängd så tillsätt salt.

Edit:

Åheim: Akvariumet är startat för ca. en månad sen, så nitrifieringen kanske inte har kommit igång ordentligt ännu? Fast det verkar lite osannolikt O.o

Kommentar

• Gaffel
              • December 2007
              • 6200

Tillsätt nån msk salt per 100 liter akvarievatten för att mildra effekten av nitriten och i med nitrivec eller Lasses DIY Nitriväck i storleksordningen uppstartningsdos samt låt bli att mata tills nitriten är nere på noll igen, mata sen ytterst sparsamt tills akvariet är i balans.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

Kommentar

• jeppehb
                • January 2008
                • 139

Måste säga att Lasses DIY Nitriväck fungerar klockrent. Jag startade mitt 1080liters för snart två månader sen och matade säkert alldeles för mycket i början(nybörjaridioti) och fick nitrit så det hette duga... Så efter desperat sökande så snubblade jag över Lasses ideer. Och se på fan, det fungerar... så ut och böka i jorden.

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Men dröj inte för länge, snart kommer frosten och med den tjälen och nitrivec är hutlöst dyrt.
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

Kommentar

• heeke
                    • April 2003
                    • 5033

Ursprungligen postat av åheim
                    har du noll nitrat så har du ingen nitrifiering överhuvud taget eftersom det är slutprodukten... låter inge bra (då anar jag att du har höga mängder ammunium)
                    Inte nödvändigtvis. Det kan vara så att det finns Ammonium, men betänk åkså att nitrattestet inte ger utslag vid riktigt små mängder.
                    Det kan ocks vara så att växter/alger tar upp nitrat så att det blir omätbart med ett dropptest.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

Kommentar

• monimo
                      • August 2007
                      • 88

No2 gick upp till 0,3 i lördags!! Så då bytte jag vatten först med ca 40 liter, väntade några timmar och sen bytte jag ytterligare 40 liter. Då var jag nere på No2 0.05 enl det dropptest jag har (JBL dropptest). Jag hällde då också i en dos av Prime vattenberedningsmedel som jag hade hemma.
                      Dagen efter (söndag, igår) så hade det stigit till 0,1. Då gjorde jag 3 st vattenbyten med 3 tim mellanrum. Varje vattenbyte var ca 40 liter. Hällde på kvällen i dubbel dos av en bakteriekultur som jag köpt (som jag nu inte kan kolla namnet på). No2 var då nere på näst intill 0 (nånstans mellan 0 och 0,025 som är det lägsta att mäta på min skala).

Idag har det stigit lite, nu är det nog 0,025 igen. Men det kanske inte kan vara så exakt. Jag vet inte om det var rätt gjort med alla vattenbyten, men jag visste inte vad jag skulle göra när jag ser att det stiger.

Så ska jag göra som någon skrev att tillsätta nitrivec varje dag i en vecka för att se vad som händer?? Eller? Verkar finnas olika bud här. Jag är nybörjare på det här.

//Monimo

Kommentar

• monimo
                        • August 2007
                        • 88

Jo, jag har inte matat någonting heller sen i fredags. Har slamsugit botten så jag tycker inte det ser speciellt skitigt ut.

Kommentar

• monimo
                          • August 2007
                          • 88

Och en sak till, jag har myyycket växter i akvariet. Om det har någon effekt på allt det här?!

Kommentar

• Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

De no2 nivåerna du har är ingen fara, onödigt att byta vattnet då, mkt växter hjälper till att få bort det.

Kommentar

• monimo
                              • August 2007
                              • 88

Jaa, nu verkar det ha hållit sig på en å samma nivå sen i måndags. Nitritet har varit 0.025 sedan dess så det ökar inte drastiskt nu i alla fall. Jag fortsätter att ta't lugnt med matningen. De har fått liiiiiite mat igår kväll. Får se om det funkar.

Kommentar

Arbetssätt...