Hur gå till väga med ett beg aq med fiskar vid flytt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wassen
    • September 2008
    • 51

    Hur gå till väga med ett beg aq med fiskar vid flytt?

    Funderar på att köpa ett akvarium, men för att få hem det vill de till att man tömmer akvariet. Gissningsvis så behåller man grus och filter "skitigt" och väl hemma så fyller man med nytt vatten..

    Frågan är nu. hur klarar fiskarna av denna behandling? blir som ett 100%igt vattenbyte. Eller hur gör man egentligen?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Om akvariet är väl inkört så är ett 100%-igt vattenbyte inga som helst problem för fiskarna.
    Iom att du kanske har lite andra vatten parametrar än tidigare ägare så är inkoppning av fiskarna att rekommendera.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Bordusius
      • October 2008
      • 108

      #3
      99% nytt vatten

      Ursprungligen postat av heeke
      Om akvariet är väl inkört så är ett 100%-igt vattenbyte inga som helst problem för fiskarna.
      Iom att du kanske har lite andra vatten parametrar än tidigare ägare så är inkoppning av fiskarna att rekommendera.
      Fick mjölkigt vatten för ungifär 4 veckor sedan, inget verkade hjälpa. Läste sedan på och bestämde mej för att täcka över akvariet, sluta ge fiskarna mat i tre dygn, det fungerade...i ungifär 3 timmar. Mjölkigheten kom tillbaka och eftersom fyra silver hajar strök med och två nästan gjorde det under denna period så tog jag beslutet att koka allt i akvariet (tillochmed plastväxterna) för en kort stund. När detta var klart så skrubbade jag hela akvariet för att få bort minsta rest av gammal guck . Hälde i AquaSafe i vattnet (3 korkar) och tog 3 liter vatten från ett mindre Yngel akvarium jag ochså har, resten tog jag helt nytt från kranen. Körde sedan igång pump (det enda jag inte rensade alls) och lät akvariet stå under filt för natten. På morgonen möttes jag av en underskön syn, helt klart vatten och en vackerakvariebotten (tack till min flickvän som fixade det. När jag fått över fiskarna så märkte jag till min glädje att alla fiskarna fick tillbaka sin energi och Min platy honor började med att föda. Vattnet har blivit ännu klarare sedan vi gjorde bytet. Va glad jag eeeeee

      PS Det fungerar att byta MYCKET vatten direkt från kranen (i stockholm dvs)
      I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

      Kommentar

      Arbetssätt...