För hög No2 / No3 :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qeril
    • September 2008
    • 6

    För hög No2 / No3 :(

    Hej

    För ca 1 månad sen startade jag upp ett 540 L , allt har gått jättre bra , och all fisk har trivts , tills för en vecka sen när jag hittade 1 fisken död , men jag tänkte inte mer på det förens igår när jag hittade en sjuk fisk , den bara låg på botten helt färdig , orkade knappt simma, då började jag ta prover och det visade sig att jag har för hög No2 och No3 , så i paniken så tog jag ut nästan 200-300 L vatten , och väntade tills idag, och tog nya tester men det har inte blivit bättre!!! , vad ska jag ta mig till ? , ska jag behöva tömma hela akvariumet och tvätta allt och börja om på nytt eller finns det nått medel att köpa ?

    Hoppas på svar !! tack
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Köp en flaska Nitrivec eller Baktozym eller liknande bakteriekulturer och spruta i. Du kan inte ta för mycket. Fortsätt testa vattnet, om NO2-nivån blir för hög, byt hälften av vattnet. Håll på så och håll en låg nitrithalt dag efter dag, tills nitriten är helt borta.
    Tillsätt salt, ca 1 dl/100 liter (om du inte har fiskar som inte tål salt).
    Köp inte mera mera fisk förrän bakterierna i filtret kommit igång helt och NO2-halterna gått ner. Mata ytterst sparsamt.
    Senast redigerad av Jens A.; 30 September 2008, 15:24.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      ...och vad hade du för värde på no3, nitrat?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      Arbetssätt...