Vad är en "biologisk kollaps" i bottnen???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    Vad är en "biologisk kollaps" i bottnen???

    Vi började disskutera frågan och hade inga riktiga svar.
    Med beteckningen "biologisk kollaps" menas givetvis att man får en total obalans i gruset så det resulterar i att man får dålig vattenkvalité i karet.

    Vad är det som händer då???
    Vad beror det på??
    En enklare kemisk förklaring???
    Ha dé bäst... Tina
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Denna benämning kan säkert ha flera betydelser.
    Rent allmänt så lever det alltid en massa bakterier i gruset och dessa fyller en viss biologisk funktion.
    Medicinerar man i akvariet så innebär det också att man tar livet av en massa nyttobakterier och då minskar ju dels antalet nyttobakterier och det tillförs istället en massa döda bakterier och risken är mycket stor att det uppstår en biologisk obalans i akvariet och att det t.ex. blir nitrit.
    Detta är orsaken till att jag generellt är mycket tveksam till att medicinera i akvarier.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Denna benämning kan säkert ha flera betydelser.
      Rent allmänt så lever det alltid en massa bakterier i gruset och dessa fyller en viss biologisk funktion.
      Medicinerar man i akvariet så innebär det också att man tar livet av en massa nyttobakterier och då minskar ju dels antalet nyttobakterier och det tillförs istället en massa döda bakterier och risken är mycket stor att det uppstår en biologisk obalans i akvariet och att det t.ex. blir nitrit.
      Detta är orsaken till att jag generellt är mycket tveksam till att medicinera i akvarier.
      Okej, men om man inte har medicinerat, kan man få det ändå och varför i såfall???
      Om man har sand t ex kan det bli för syrefattigt så att nyttobakterier och växtrötter börjar att dö t ex???
      Vetgiriga jag...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Katharina
        Okej, men om man inte har medicinerat, kan man få det ändå och varför i såfall???
        Om man har sand t ex kan det bli för syrefattigt så att nyttobakterier och växtrötter börjar att dö t ex???
        Vetgiriga jag...
        Hur man använder den termen i samband med växter vet jag inte. Kan dock tänka mig att det dels kan bli för lite näring i bottensubstratet och dels för mycket.
        Jag vet även en del som har väldigt finkorning sand har råkat ut för att det blir en stenhård yta och då blir det ju ingen cirkulation alls mellan sanden och akvariet och det blir helt syredött.

        Dock, allt detta är garanterat någon av växtexperterna mycket bättre insatta i.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Hur man använder den termen i samband med växter vet jag inte. Kan dock tänka mig att det dels kan bli för lite näring i bottensubstratet och dels för mycket.
          Jag vet även en del som har väldigt finkorning sand har råkat ut för att det blir en stenhård yta och då blir det ju ingen cirkulation alls mellan sanden och akvariet och det blir helt syredött.

          Dock, allt detta är garanterat någon av växtexperterna mycket bättre insatta i.
          Okej tack för svaren... Det blir alltså som havsdöden i akvariet... Hoppas växtfolket hittar tråden...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            En annan variant på temat syrebrist i bottensubstratet är bildandet av svavelväte som även i låga koncentrationer slår ut det mesta.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...