Enklaste sättet att göra vattenbyten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DJ_Metal
    • September 2008
    • 72

    Enklaste sättet att göra vattenbyten?

    har precis bytt vatten på akvariet ca 20% och det var sjukt jobbigt. har iofs en lång slang till badrummet och direkt ner i brunnen men det tog iaf 40 min ändå.

    har ni några tips så det går fortare? eller finns det kanske någon pump? eller hur gör ni?
  • Guest

    #2
    Låter som dåligt flöde eller väldigt stort akvarium.
    Du kan ju alltid öka upp grovleken på slang så går det fortare att tömma det.

    Kommentar

    • DJ_Metal
      • September 2008
      • 72

      #3
      Ursprungligen postat av Anettejt
      Låter som dåligt flöde eller väldigt stort akvarium.
      Du kan ju alltid öka upp grovleken på slang så går det fortare att tömma det.
      det är på 300 liter.

      vart kan man hitta grövre slang då? och hur gör man så inte fisken åker med med en grövre?

      hade varit bra om det finns någon liten elpump så man kan kolla vattenkvaliteten innan man häller i.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Du kan ju tappa ur med en ½tums slang så går det lite fortare.
        I änden som är i karet kan du klä med t.ex myggnät.
        Ju kortare slangen är ju bättre flöde. Och givetvis skall den ligga rakt utan veck.

        Kommentar

        • jesper_b
          • June 2006
          • 1201

          #5
          Ursprungligen postat av DJ_Metal
          hade varit bra om det finns någon liten elpump så man kan kolla vattenkvaliteten innan man häller i.
          Den meningen får du nog omformulera, Hur kan man kolla vattenkvaliten med en elpump, fattar inget just nu! eller är det jag som är trött??
          www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
          Mina Malar:
          L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

          Kommentar

          • TheRoblin
            • July 2007
            • 310

            #6
            Tar två ihoptejpade trädgårdslangar från burken till avloppet i badrummet. Egentligen ligger själva tricket i att först blåsa i slangarna ( funkar faktisk om man gör det i den ena bara!) och när man hör hur det bubblar i akvariet suger man!! Detta gör att det blir en extra skjuts!! Tömmer 1/3 av min 540l:sburk på en kvart!!! Sen kopplar jag en annan slang till kranen i köket och fyller på!!!!

            Mina firrara håller sig utanför slangen ;-)

            Kommentar

            • Hogan1
              • August 2008
              • 323

              #7
              Ursprungligen postat av DJ_Metal
              det är på 300 liter.

              vart kan man hitta grövre slang då? och hur gör man så inte fisken åker med med en grövre?

              hade varit bra om det finns någon liten elpump så man kan kolla vattenkvaliteten innan man häller i.
              Har själv aldrig haft så lätt med vattenbyten som nu. Skaffade ett Fluval FX5 ytterfilter. Sen köpte jag 16 m 1-tum slang på Hornbach. Vid vattenbyte, stänger jag av filtret, stänger in och ut-ventilerna på filtret, lossar utslangen och sätter dit min 16-metersslang med avrinning till golvbrunn i tvättstugan.

              Sen öppnar jag bara in-ventilen och startar filtret igen och väntar på att nivån i akvariet skall sjunka till ungefär hälften. Det tar ungefär 5 minuter inklusive ett automatiskt stopp som filtret alltid gör i två minuter, 2 minuter efter det startats.

              Sen sätter jag bara tillbaka ut-slangen igen, fyller karet med nytt vatten och startar filtret. Övningen tar väl sisådär 15-20 minuter (det tar längre tid att fylla de 200 liter jag tömt än själva tömningen).

              I mitt förra akvarieliv hade jag också en 1-tums slang där jag hade trätt "akvarieänden" på en 1/2-liter petflaska som jag använde som "dammsugare" samtidigt som jag tömde vatten.
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              Arbetssätt...