Fiskdöd =(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

    Fiskdöd =(

    För ett tag sedan hittade jag min Golden nugget död i karet, 2 veckor senare min white spot och en vecka senare min Royal pleco, det gick 2 veckor ca och igår hittade jag en filtrerarräka död och precis nu en pictus mal. Fy fan känns det som. Det har varit frid och fröjd i ett halvår med vattenbyten och rengjort filter. Jag har ganska mycket växter i karet, kan det ha med saken att göra. Ser nu att min andra Pictus simmar runt och kippar efter luft... Ska göra ett rejält vattenbyte nu... Någon som har en förklaring? Jag har kollat vattnet och det har bra värden.
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    vad har du för kar och filtrering till bjässarna (lr de kanske fortfarande är små?)
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      För att förstå dina problem behöver du ge oss mer information.

      Vilka vattenvärden du har, hur kraftig och vilken filtrering använder du, ljus, hur pass kraftig ytcirkulation har akvariet, växter, vattentemperatur, akvariestorlek, hur länge har akvariet varit igång, har du mycket rötter, vilket bottensubstrat finns i akvariet, har du gjort förändringar nyligen osv osv.

      Lägg gärna upp en bild på akvariet.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Härja
        • March 2007
        • 298

        #4
        240L Juwel akvarium med tillhörande innerfilter. temp ca 25, har svärd blads växter och kolplantor, har varit igång 6 månader. Inte gjort några stora förändringar alls.
        www.nittionio.com
        mina egna fotografier

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Vilket filter?

          Hur ofta gör du delvattenbyten och hur mycket vatten byter du?

          Du skriver att du rengör filtret, sätts det igen så att flödet stoppas eller varför rengör du det?

          Du skriver "Jag har kollat vattnet och det har bra värden."

          Vilka är dessa värden?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Hawkmoon
            • February 2005
            • 268

            #6
            Antar att det är juwels originalfilter med 1000L/tim på pumphuvudet, det är ju ett bra filter med stor filtervolym, hur ofta gör du rent det? och vad har du för media i filtret.
            Misstänker nitritförgiftning.
            190L Trigon SA Powered by Co2
            112L Snäcklekare
            Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

            Kommentar

            • Härja
              • March 2007
              • 298

              #7
              Jag har mätstickor... jag vet att de inte är världsrekord...
              Gör rent filtret var 3e månad kanske för att flödet har blivit för dåligt.
              Har haft igång det innan ca 1.5 år utan några problem.
              www.nittionio.com
              mina egna fotografier

              Kommentar

              • Hawkmoon
                • February 2005
                • 268

                #8
                Något är ju fel iom att dom kippar efter luft som du skriver, växterna borde ju producera syre, hur har du det med ytcirkulationen? bryter utblåset på pumpen ytan?
                Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
                Använder du kallt vatten vid vattenbyten? (tänker närmast på kopparhalten).
                190L Trigon SA Powered by Co2
                112L Snäcklekare
                Fluval Edge, Micro Rasbora och Räkburk

                Kommentar

                • Härja
                  • March 2007
                  • 298

                  #9
                  Jag har kommunalt vatten, kör med hyffsat kallt vatten vid bytena. Det virvlar runt på ytan av pumpen...
                  www.nittionio.com
                  mina egna fotografier

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Sug upp exkrementer och döda växtdelar och gör dett stort delvattenbyte, tillsätt salt för att lindra nitritförgiftningen och kör på med startdos nitrivec, stoppa matningen dom närmsta 3 dagarna och sen matar du ytterst sparsamt, köp dropptest.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    • Bordusius
                      • October 2008
                      • 108

                      #11
                      Ang matningen, jag har fick tipset när jag frågade hur många röda mygglarv portioner jag skulle ge mina fiskar och av mängden av fisk så sa han två stycken. I efterhand så har jag förstått att det är ALLDELES för mycket, inte för att dom inte kommer att orka äta upp det men fiskarna hinner inte äta upp det förän det faller till bottnen och blir liggande. Istället för att ge fiskarna mycket mindre mat så ger jag dom nu hälften av vad som föreslogs och kapar portions "boxen" på hälften och väntar med att lägga i den andra delen tills dom har ätit upp den första. Minimalt av skit når bottnen
                      I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Att mata med röda mygglarver är nog lika smart som att ge sitt barn pop-rockz till frukost, lunch och kvällsmat, dom flesta fiskar verkar gilla röda mygg men eftersom det är ett starkt allergiframkallande, näringsfattigt och ofta infryst i väldigt dåligt vatten(risk för bukvattensot) hamnar detta foder på en stark -5 på en skala 1-10..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • smurfmats
                          • February 2003
                          • 3538

                          #13
                          [quote=Gaffel;1198639]Att mata med röda mygglarver är nog lika smart som att ge sitt barn pop-rockz till frukost, lunch och kvällsmat[quote]


                          vi borde snart sammanställa gaffels skönaste kommentarer i en liten klistrad tråd på zoopet!
                          tråden om fjärilars lek!

                          Kommentar

                          • Bordusius
                            • October 2008
                            • 108

                            #14
                            Har någon ett tips för omtyckt och näringsrik mat för skalare, det äldre paret hade nästan inga färger när jag köpte akvariet (begagnat) men har återfått ca 50% av sina vackra färger. Vad gör att färgen försvinner och hur får man tillbaka den?
                            I am awaiting the day when human biology catches up with its own self declared delusion of grandeur...and i will be waiting

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              tipset är att du startar en ny tråd om din nya fråga, du lär få betydligt mer svar på din fråga då
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...