CO2 Mäskmetoden: På Natten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • greeen
    • July 2008
    • 8

    CO2 Mäskmetoden: På Natten?

    Hej!

    Jag har inte bestämt mig för att genomföra ett bygge av en hemmagjord co2-generator, men har ändå lite funderingar. Jag misstänker att man kommer pröva nån gång även om det inte blir långvarigt.

    Om man tänker stänga av sitt system på natten, vilket de flesta säkert eftersträvar... Så löper man ju vissa risker med det här med flaskan om den är tät. Kladd på väggarna och vad vet jag. Att ta av korken låter ju inte lockande, det borde paja en del av reaktionen.. plus att det behöver tid på sig att starta upp igen och fylla hela slangen, trycka undan vattnet, etc. Eller?

    Vad tror ni om dessa matematiska kalkyleringar:

    A. Man har en T-koppling på slangen som går ut från mäsken och gör om den till två utgångar. Den ena leder ner till akvariet (säg att höjden är 40 cm på akvariet). Den andra leder ner i ett rör (höjden är 60 cm på röret - med vatten till toppen).
    B. Man kopplar på en ventil på slangen som går till akvariet, och stänger den på natten.

    Detta borde väl leda till att koldioxiden tvingas att vandra till röret och ta sig upp igenom det, istället för akvariet. När ventilen är öppen kommer koldioxiden ta sig till akvariet eftersom vattenpelaren i akvariet är 20 cm kortare. Röret kanske bör stå lägre än mäsken så den inte blir fylld med vatten eller något om det skulle bli hävande effekt när man öppnar igen på dagen. Det här sista kom jag på nu, kanske kan ställa till en hel del problem.

    Fråga 1. Vad tror ni om ovanstående?
    Fråga 2. Är det någon här som kör med mäskmetoden idag - och har ett bra sätt att lösa det här problemet på (hur)?
    Fråga 3. Att koppla in en liten undervattenspump (pumphuvud) för att fånga bubblorna och slå sönder dem, men stänga av på natten så bara bubblorna går rakt upp - någon som testat eller vet om det funkar?

    För övrigt, för er som hänger här mycket och undrar vem fasen greeen är så har ni ju helt rätt: Jag är ny, har lusläst som gäst ett par tre månader sedan jag själv blev en akvarienörd (eller så är benämningen akvarist..). Troligtvis hade jag för lite att göra i sommar, men nu har jag i allafall ett intresse till.
    Jag tänker inte skryta om mitt enorma kar på 40 liter... det tar vi en annan dag. Jag går i köparplaner på ett stort, så vi ses nog snart igen.

    -Greeen
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Kör mäskad CO2 i papegojträsket med en 30 liters vinhink under akvariet med avstängningsventil som jag fimpar varje kväll, locket bågnar betänkligt varje morgon men ännu har det inte smällt.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • greeen
      • July 2008
      • 8

      #3
      Haha! Ett fint alternativ, tack för tipset.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Kör du "lagom mycket" CO2 behöver du inte bekymmra dig om att stänga tillförseln på natten. Ha lite koll på pH-värdet bara. Har hittills (4 år) alldrig stängt av CO2:n på natten och pH ligger nu på 6,8 på morgonen och 7,0 på kvällen. Akvariet har mycket växter och god belysning och det fungerar förträffligt.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Man måste ju på något sätt lösa upp eller finfördela CO2-bubblorna i karet. Om man gör det via ett litet pumphuvud, med eller utan tillkopplad reaktor, så är det enda man behöver göra att stänga av pumpen nattetid (förslagsvis mha en timer)
          När pumpen inte längre är i gång kommer stora gas bubblor att stiga direkt till ytan istälet för att lösas upp eller finfördelas.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Lånar tråden lite snabbt,
            Heeke my man här kommer förhoppningsvis rätt fråga till rätt person, mina amazonas frogbite verkar inte trivas bland all kolsyra, har du någon teori?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • greeen
              • July 2008
              • 8

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Man måste ju på något sätt lösa upp eller finfördela CO2-bubblorna i karet. Om man gör det via ett litet pumphuvud, med eller utan tillkopplad reaktor, så är det enda man behöver göra att stänga av pumpen nattetid (förslagsvis mha en timer)
              När pumpen inte längre är i gång kommer stora gas bubblor att stiga direkt till ytan istälet för att lösas upp eller finfördelas.
              Precis som jag trodde. Tack för svaret. Jag har en fråga till angående detta; vet du om man kan få "backverkan" på pumpen (att impellern sakta drivs bakåt och släpper igenom bubblorna när den är avstängd)?

              Kommentar

              • MantaC0re
                • July 2005
                • 512

                #8
                Ursprungligen postat av greeen
                Precis som jag trodde. Tack för svaret. Jag har en fråga till angående detta; vet du om man kan få "backverkan" på pumpen (att impellern sakta drivs bakåt och släpper igenom bubblorna när den är avstängd)?
                Ja men det får ju inte upp någon fart pga av gasen, och stora bubblor co2 sticker upp till ytan och hinner inte lösas upp nämnvärt, så då sänker inte co2 Ph i ditt vatten.
                If Today Was Perfect There Would Be No Need For Tomorrow

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av Gaffel
                  Lånar tråden lite snabbt,
                  Heeke my man här kommer förhoppningsvis rätt fråga till rätt person, mina amazonas frogbite verkar inte trivas bland all kolsyra, har du någon teori?
                  Sorry, ingen erfarenhet av frogbite, men en teori är väl att den får det lite för surt när gasen samlas under bladen?!
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Ursprungligen postat av greeen
                    Precis som jag trodde. Tack för svaret. Jag har en fråga till angående detta; vet du om man kan få "backverkan" på pumpen (att impellern sakta drivs bakåt och släpper igenom bubblorna när den är avstängd)?
                    Teoretiskt skulle man väl kunna få en impeller att snurra mha CO2, men inte i dom mängderna och tryck det handlar om här.
                    Det byggs upp lite gas i pumphuset, men det åker ju ut när pumpen går i gång på morgonen igen.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • greeen
                      • July 2008
                      • 8

                      #11
                      Tack för alla svar. Om jag lyckas väldigt bra återkommer jag med bilder och följer upp det hela.

                      Kommentar

                      • it_mutt
                        • November 2006
                        • 88

                        #12
                        Finns annars på tvättmaskiner (troligen "dom flesta o säkerligen även på diskmaskiner) en magnetventil. Går ju att koppla den på tillförsslangen o timer på den. Så har jag det iaf, och det fungerar kanon

                        Kommentar

                        • andersfiskar
                          • March 2007
                          • 384

                          #13
                          Jag kör med en co2-klocka och har samma bubbeltakt dygnet runt. Ingen fara med det. Ingen fisk har dött eller visat på slöhet av detta. Jag tror att du skall ha en väldigt effektiv reaktor för att co2-halten skall kunna bli så hög. Och om den blir dödligt hög på nattenborde man kunna ligga på gränsen annars också...När man rensar ur växter eller när näringen tar slut. Om man ligger så högt borde man kanske ha en ph-controller och köra tuber för att kunna reglera vid svängningar... (Påstår jag med risk att få pisk...) Det beror väl på vilket kh o ph man har från starten förståss...
                          //
                          Mvh
                          Anders

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Risken för CO2 förgiftning har inget med vad man har för KH och pH från början att göra, utan enkom på hur mycket CO2 man tillför och lyckas lösa upp i karet.
                            (Naturligtvis kommer pH att vara olika när förgiftning inträffar, beroende på vad pH var innan, men det är inte pH som dödar utan CO2)

                            Så vidare värst effektiv reaktor behöver man inte ha heller för att det ska skita sig. Risken blir större ju mindra kar man har.

                            En fördel med att köra "nattavstägning" är också att, oavsätt maxnivå, så får man en jämnare CO2 nivå över dygnet, vilket minskar risken för alger tex.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            Arbetssätt...