Hur kan man kombinera neutralt-lågt pH med stabilt kH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    Hur kan man kombinera neutralt-lågt pH med stabilt kH?

    Hej alla. Jag har en fråga som jag hoppas få svar på här, den kanske är superdum, men jag ställer den iaf.

    Om man vill ha lågt-neutralt pH men ändå ett högt kH för att få ett stabilt vatten, hur ska man då göra? I afrikanska kar där man vill ha högt pH buffrar jag med bikarbonat, men det höjer ju pH upp till 8,4 (har jag för mig) och det är ju inte önskvärt i detta fallet. Så, hur göra.
    ___________________________________
    720L blivande SA
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Där jag har lågt ph tenderar, t ex co2 tillsats så det ligger lite under 7, kh ligga 4-5, har testat med lite kalk, verkar få upp kh, men det skall väl också höja ph, men co2 motverkar?

    Kommentar

    • ulfand
      • May 2008
      • 111

      #3
      Ok, kan man tillsätta CO2 genom flytsnde medium, el måste man ha en hel "CO2-anläggning" med tuber och grejor?
      ___________________________________
      720L blivande SA

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Kolnäring kan tillsättas flytande, Easy Carbo är ett sådant exempel.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Kolnäring kan tillsättas flytande, Easy Carbo är ett sådant exempel.
          Tyvärr fungerar det inte med Easy Carbo för att sänka pH. Enda alternativet är att tillsätta en syra vilket sker när man tillsätter CO2.

          Kommentar

          • Nilsrolf
            • November 2006
            • 549

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Tyvärr fungerar det inte med Easy Carbo för att sänka pH. Enda alternativet är att tillsätta en syra vilket sker när man tillsätter CO2.
            + de preparat/vätskor som finns, min erfarenhet är att de i viss utsträckning påverkar kh, men "starkare" ph, andra synpunkter?

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det finns ju "buffert-lösningar" för tex pH ~6.5
              Problemet med dessa är dock att de oftast (alltid?) är fosfatbaserade.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Jag kanske ska tillägga att det är omöjligt att buffra vattnet med karbonater, dvs öka KH, utan att samtidigt höja pH.
                Det beror på dom jämnvitsförhållanden som finns mellan karbonater, vätekarbonater, kolsyra och koldioxid.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...