byta akvarium.. hur göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • madeleine.r.m
    • September 2008
    • 6

    byta akvarium.. hur göra?

    Hej!
    Jag ska köpa ett större akvarium nu eftersom de fiskar jag köpt måste ha mer utrymme än akvariesnubben påstod , och jag har inte hjärta att göra mig av med dem.
    Men problemet är att jag vill ha det nya akvariet där jag nu har det gamla.
    Någon som har några tips på hur jag ska göra? Jag kan ju inte lägga i fiskarna i ett akvarium som inte fått stå...

    Det gamla är 100*40*50 och det nya är 200*50*60

    Tacksam för snabba svar!!!
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Om du har badkar så kan du du låta firrarna ta plats i detta alt att du införskaffar en lave eller dyl.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • ulfand
      • May 2008
      • 111

      #3
      Känner du ingen som du tillfälligt kan låna ett akvarium av? Bara pysta i allt i det, göra iordning det nya och sen fylla upp det med ditt gamla vatten, filter och fylla upp med nytt till resten, det blir ju bara som ett vattenbyte.
      ___________________________________
      720L blivande SA

      Kommentar

      • madeleine.r.m
        • September 2008
        • 6

        #4
        Hej!
        Jag har inget badkar så det fungerar inte för mig och jag har tyvärr ingen vän med akvarium.
        Funderar på om jag ska ställa det nya akvariet intill det gamla, lägga fiskarna i var sina hinkar. Flytta över vattnet med hjälp av pumpen. Flytta det gamla akvariet, pumpa över vattnet i det gamla igen. Flytta det nya akvariet på plats och pumpa över vattnet i det nya. Då kan man fylla på nytt vatten undan för undan i det gamla akvariet så blandas det hela tiden med det gamla. Blir mycket flyttande men det borde väl funka eller?

        Kommentar

        • ulfand
          • May 2008
          • 111

          #5
          Ursprungligen postat av madeleine.r.m
          Hej!
          Jag har inget badkar så det fungerar inte för mig och jag har tyvärr ingen vän med akvarium.
          Funderar på om jag ska ställa det nya akvariet intill det gamla, lägga fiskarna i var sina hinkar. Flytta över vattnet med hjälp av pumpen. Flytta det gamla akvariet, pumpa över vattnet i det gamla igen. Flytta det nya akvariet på plats och pumpa över vattnet i det nya. Då kan man fylla på nytt vatten undan för undan i det gamla akvariet så blandas det hela tiden med det gamla. Blir mycket flyttande men det borde väl funka eller?
          Klart det fungerar, blir mkt flyttande och pumpande, men absolut, ett extremt omstændigt vattenbyte.

          Ps. Hur stora ær karen? Ds.
          ___________________________________
          720L blivande SA

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Vilka fiskar har du och hur stora är dom?

            Annars är ett bättre tips som jag skrev tidigare en lave, det är en stor murarbalja, lite som dom där plastbaljorna mossan har bilder på där man satt i som barn med vatten upp till naveln.

            Biltema har en 90 liters murbrukslave för 80:-

            men liknande hittas på Hornbach, Bauhaus, Sylvan och andra ställen.

            Lycka till!
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Lånar tråden lite, finns det lock till den baljan? ska flytta om några veckor och behöver flytta fiskarna innan jag flyttar akvarierna, tror att den baljan skulle vara perfekt men behöver något med lock (som går att göra hål i) för annars simiter mina äppelsnäckor.

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #8
                ikea har väl stora backar man kan köpa annars? i med akvarievatten i dessa och sen byt plats...
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                Arbetssätt...