Brunnsvatten / Stadsvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rogerbag
    • September 2008
    • 2

    Brunnsvatten / Stadsvatten

    Hej, jag har en liten fundering angående mitt akvarium. Det är på 120 liter och jag har ganska mycket fisk i det. Saken är den att vi inte har stadsvatten, som det kallas, i våra kranar utan vatten från våran egen brunn. Jag har därför alltid hämtat vatten hos mina grannar till akvariet i tron om att det vattenet är bättre för dem. Nu undrar jag om det är farligt för mina små firrar om jag börjar hälla i brunnsvattnet. Vi dricker av vattnet och det gör våra andra djur så det är bra kvalité på det. För er som undrar så har jag haft akvariet i några år så det är inget nystartat.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Om du undrar över vattenkvaliteten i din brunn, så rekomenderar jag att du lämnar in ett vattenprov till hälsoskyddsnämnden i kommunen, då får du svar på vad som finns i ditt vatten.
    Det är oerhört att svara rakt av om ditt vatten är bra för fiskarna eller ej. På vårt ställe i Stockholms skärgård har vi tre brunnar på ön med 300-400 meter emellan, och det är skillnad på vattnet i alla tre. I en är t ex fluorhalten så hög att barn under ett år inte bör dricka det regelmässigt, de andra två har låga fluorhalter.

    Det är både läget, djupet, omgivande berggrund, tillrinnande åder som spelar in.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Rogerbag
      • September 2008
      • 2

      #3
      Vi har provat det, jag vet att det är bra vatten så sätt. Men det som oroar mig är att det kanske stör systemet iomed andra bakterier och liknande som kommer in. Stadsvatten är ju i praktiken dött och innehåller inte massa liv som brunnsvattnet ofta gör, så det kändes ganska neutralt att hälla i. Alger kanske dessutom blir ett problem med mitt vatten?

      Kommentar

      • JEK
        • March 2007
        • 1467

        #4
        Att det går bra att dricka betyder inte att det är bra för fiskar...
        Mvh.
        Johan - akvarielös!

        Kommentar

        • Midde
          • August 2008
          • 250

          #5
          Jag har brunnsvatten, fördelen är att det är rikt på mineraler, inte rikt på alger. Dock vet jag inte om det är lämpligt till alla fiskar, men man behöver ju iaf inte tillsätta någon mikronäring.
          Jag har haft guppy, dvärggurami, rosentetra, fläckig pansarmal m fl. Just nu har jag bara ancistrusmalar.
          Det är fult att inte ha akvarium

          Kommentar

          • e-k
            • November 2007
            • 129

            #6
            Ursprungligen postat av Rogerbag
            Vi har provat det, jag vet att det är bra vatten så sätt. Men det som oroar mig är att det kanske stör systemet iomed andra bakterier och liknande som kommer in. Stadsvatten är ju i praktiken dött och innehåller inte massa liv som brunnsvattnet ofta gör, så det kändes ganska neutralt att hälla i. Alger kanske dessutom blir ett problem med mitt vatten?
            Jag har egen brunn och inga problem med alger.

            Kommentar

            • Midde
              • August 2008
              • 250

              #7
              Glömde skriva att jag har analyserat vårt brunnsvatten och det är tjänligt som dricksvatten

              Jag använder inga vattenberedningsmedel och fiskar och växter mår bra.
              Det är fult att inte ha akvarium

              Kommentar

              • Agnez
                • February 2007
                • 337

                #8
                Pust...verkar jobbigt att asa vatten från grannen hela tiden. Jag har egen brunn och i början använde jag vattenberedningsmedel men har dragit ner på det succesivt och använder nu inget. Du kan väl testa med ett litet byte...typ 10 % och se om du märker någon skillnad och efterhand öka om det verkar ok.
                Agnez

                Kommentar

                Arbetssätt...