Salt i vattnet?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaninjossan
    • September 2008
    • 70

Salt i vattnet?

Tänkte tillsätta salt hos mina fiskar(platy, segelfensmolly) och köpte salt idag.
    Märket heter "NORAQ, GH-salt.
    Det står inte på svenska hur mycket det ska vara i, men om jag har förstått det rätt, så ska det vara 1 matsked per 100 liter vatten, för att öka hårdheten 1 grad, står även att det rekomenderas en hårdhet på 5-8 grader.(för dom fiskar jag har) så ska jag då ha i 5-8 matskedar?(har inte haft i salt alls) låter mycket, men jag vet inte något om detta...

Hur ska jag göra?
  • Mick13
    • May 2008
    • 1796

Denna länk kanske kan ge en hint

In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• kaninjossan
      • September 2008
      • 70

Har redan läst din länk, bra men vill gärna veta hur mycket jag ska dosera av det märket saltet jag har...

Kommentar

• Mick13
        • May 2008
        • 1796

Googlade på saltets tillverkaren borde ha en hem sida där du kan få infon du behöver. Men vad har du för hårdhet i vattnet nu ? I vart fal bör du utgå i från den hårdheten och då till sätta 1msk salt per 100l vatten för var grad du behöver öka. Detta förutsatt att du läst rätt på burken. Hittade den på PWSS men inte mer info än du gett redan.

Var köpte du prdukten? de måste kunna ga dig vägledning.
        In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

• kaninjossan
          • September 2008
          • 70

Ursprungligen postat av Mick13
          Googlade på saltets tillverkaren borde ha en hem sida där du kan få infon du behöver. Men vad har du för hårdhet i vattnet nu ? I vart fal bör du utgå i från den hårdheten och då till sätta 1msk salt per 100l vatten för var grad du behöver öka. Detta förutsatt att du läst rätt på burken. Hittade den på PWSS men inte mer info än du gett redan.

Var köpte du prdukten? de måste kunna ga dig vägledning.

Besökte en annan djuraffär här i Norrtälje, och frågade om saltet, men de sade att man inte behövde tillsätta salt i vårat vatten, då det är tillräckligt "hårt".
          Men då hade jag redan tillsatt 3 msk salt, och rätt och riktigt, när jag sedan testade vattnet med dessa teststickor så var det lite för hårt, så jag tror inte att man behöver tillsätta något salt, möjligtvis ytterst lite.
          Så ska minska rejält på saltet, och bara tillsätta lite. Är ju bra att ha det i då det sägs att motverka sjukdom(mina segelfensmollysar fick vita pricksjukan för ett par dagar sedan, men är nu på bättringsvägen)
          Men när ska man tillsätta salt, är det vid vattenbyte?

Tack för svaret /Jossan

Kommentar

Arbetssätt...