No3

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oxtar
    • April 2008
    • 17

    No3

    Hej!

    Jag har kört mitt juwel 350l akvarium i ca 1 år nu, utan några större problem.
    Växterna växer så det knakar och fiskarna verkar triva redigt bra. Delvattenbyte med 2-3veckors mellanrum.
    Bortsett från lite envisa alger så har allt varit bra.

    Men nu har mina vattenvärden börjat bli dåliga

    Jag gjorde ett delvattenbyte för två dagar sedan men redan så har jag för höga halter av NO3, nitrit, nitrat?

    Jag har pratat med den lokala zoobutiken i samband med att en av mina ciklider fick popeye.
    Dom rekommenderade mig att byte ut ett finfilter element mot en kasset med keramiskt "bio filter" enligt länk.

    Det har suttit i ca 1 månad nu.



    Jag har rätt mycket organiskt skräp som far omkring, då en av växtyperna jag har lorta något fruktansvärt. Släpper blad och hela stjälkar.

    Jag överväger att ta bort den växttypen helt, då vattnet även luktar lite illa. Nedbrytningsbakterier?

    Alla tips och ideer är välkomna!

    Tack på förhand!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur höga värden har du på nitratet?
    Vilka vattenvärden är det som börjar bli dåliga?
    Vad använder du när du mäter de olika värdena?
    Vad är det för växt som bösar ner?
    Gödning?
    Många frågor men de behövs så man kan spåna vidare därifrån.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Oxtar
      • April 2008
      • 17

      #3
      Jag har bara ett enkelt test, modell ph sticka från jbl.
      Alla värden är ok utom just No3.
      Jag kanske behöver skaffa mig nåt lite mer exakt?

      Till gödning använder jag Sera Florena.

      Har forskat lite här inne och vad jag kommit fram till är det denna växt jag har.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Till att börja med så finns det lite du kan göra.
        Köp ett nogrannare dropptest för att kunna avgöra hur dina vattenvärde i verkligheten är, skaffa PMDD som är en heltäckande gödning då även de flesta spårämne som växterna behöver ingår däri.
        Att H.polysperma tappar de nedre bladen brukar vara ett tecken på lite dåligt ljus som inte räcker ända ner, testa att kapa av växten en dm och plantera igen så kommer den se bra ut. Detta brukar man få göra ungefär varannan vecka då den växer på duktigt och snabbt tappar bladen om man inte gör det.
        Hur högt ligger nitratet?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...