För hårt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spiksoppa
    • September 2008
    • 62

    För hårt vatten

    Hej!

    Jag ska göra om akvariet hemma som projektarbete i skolan. Ska starta om helt från början. Anledningen till att jag ska starta om är att det nuvarande akvariet inte fungerar bra, och att det inte är speciellt vackert. Vad det är för fel är jag inte säker på, men jag misstänker att det finns flera olika anledningar.

    Men nu till den riktiga frågan. För ett par dagar sedan tog jag prover på vattnet, och det visade sig att det var väldigt hårt. Över 16 GH (vi har egen brunn). Jag har läst att hårdheten inte spelar en jättestor roll, men undrar nu om det alltså spelar roll ändå i det här fallet när det är såpass hårt? Är det nån idé att starta om på nytt eller är det bara att lägga ner? Råd tack!

    Mvh/ Sofie
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Att riva ett akvarium som varit igång och börja om helt från början tjänar normalt sett ingenting till. Om man använder samma utrustning och sköter det på samma sätt kommer resultatet att bli liknande. Ditt hårda vatten är bra för både fiskar och växter så det kan du inte skylla på.

    Jag skulle försöka att ta reda på vad det är för fel och åtgärda det utan att för den sakens skull starta om. Ett alternativ kan vara att byta lite mer vatten oftare under en period, men det beror som sagt på vad problemet är.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Spiksoppa
      • September 2008
      • 62

      #3
      Tack för svaret!

      Men i det här fallet tror jag faktiskt att jag tjänar på att starta om. Vi har ändå bara en sorts mal just nu som vi skulle kunna ge till en person där den får det bra. Allting skulle behövas bytas ut helt enkelt. Filter, belysning, växter, grus, m.m. Miljön är ändå inte bra, och jag skulle sköta det annorlunda.

      Mvh.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Det vore bra om du berättade om akvariet, storlek, vilken utrustning du har etc, och hur du tänker ändra. Då är det lättare att ge de kommentarer du vill ha!!
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Ursprungligen postat av Spiksoppa
          Tack för svaret!

          Men i det här fallet tror jag faktiskt att jag tjänar på att starta om. Vi har ändå bara en sorts mal just nu som vi skulle kunna ge till en person där den får det bra. Allting skulle behövas bytas ut helt enkelt. Filter, belysning, växter, grus, m.m. Miljön är ändå inte bra, och jag skulle sköta det annorlunda.

          Mvh.
          Hej, som någon annan skrev vad är problemet och vad har du, tror att det är bättre att förändra än göra om.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Ursprungligen postat av Nilsrolf
            Hej, som någon annan skrev vad är problemet och vad har du, tror att det är bättre att förändra än göra om.
            Godmorgon nilsrolf, nyvaken eller?
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...