Regnvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sassypassy
    • August 2008
    • 40

    Regnvatten?

    Nu har jag en fråga jag undrat över länge.Sökte lite här i forumet men hittade inte direkt nån tråd som förklarar detta.
    Jag undrar regnvatten går det att använda i akvarier? Jag bor på landet.Jag menar med alla föroreningar och så som finns i luften?
    Jag har lite högt ph vill sänka det lite har använt ph minus men kommer bara ner till 7,7ph vill ner en bit till.Blir så dyrt i längden tänkte om regnvatten var ett alternativ?
  • Midde
    • August 2008
    • 250

    #2
    Svår fråga - föroreningar finns ju även i mälarvatten, i o för sig har det passerat reningsverk. Man vattnar ju vissa växter med regnvatten och de vilda vattendjuren, exvis groddjur lever ju i regnvatten. Finns det inget test för att testa vissa föroreningar?
    Det är fult att inte ha akvarium

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Ja, regnvatten går att använda i akvarium. Försök att ta regnvatten när det regnat ett tag, så taket spolats rent, annars får du mycket pollen & damm, och det ger höga näringshalter i vattnet.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Sassypassy
        • August 2008
        • 40

        #4
        Tack för svar! Mätte ph:t i regnvattnet och det var ca 7.5 lite under hmmm så himla dyrt att köpa flaskor efter flaskor med ph sänkare! Jag har hårt vatten bor på öland...
        Trots att jag har i ph sänkande så håller det sig på 7.7 ph i alla fall nu är dock GH ca 10.
        Läste att man kan filterar genom torv men det blir ju brunt i vattnet då. Eklöv som man kan köpa på tex www.guldfisken.se är det ett bra alternativ? Alla andra tips välkommnas! TACK!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Ett förslag är att nöja sig med det hårda vattnet och på köpet få friskare fiskar, stabilare vatten, gott om kol till växterna och effektivare nerbrytning. Det ända undantaget jag ser är om du vill odla extrema survattenlevande fiskar typ schackbrädesciklider, för all annan akvariehållning är hårt vatten en tillgång.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Sassypassy
            • August 2008
            • 40

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Ett förslag är att nöja sig med det hårda vattnet och på köpet få friskare fiskar, stabilare vatten, gott om kol till växterna och effektivare nerbrytning. Det ända undantaget jag ser är om du vill odla extrema survattenlevande fiskar typ schackbrädesciklider, för all annan akvariehållning är hårt vatten en tillgång.
            MVH
            Magnus
            Toppen ju! Så då menar du att jag kan låta bli att mixtra?Jag har dvärggurami mosaikgurami och pansarmalar och tv mollys plus 2 malar

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Glöm att ditt regnvatten har pH 7.5.
              Om du inte har filtrerat över kalksten så bör pH ligga runt 5.5, men grejen är att det är väldigt svårt att mäta pH i väldigt rent vatten. Har du pH-papper/pH-sticka så är det inte mycket att göra - de är helt enkelt kass - men har du elektronisk pH-meter kan du prova att tillsätta lite bordssalt. Det påverkar inte pH, men gör det lättare för mätaren att avläsa pH't.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Al kottar kan du sänka Ph värdet med lika så kan du plocka bruna eklöv på hösten istället för att köpa dom, bara att spola av dom under vatten kranen, Jag har också hårt vatten ur egen brunn som har höga järn och mangan halter+ lite annat smått och gott , vi har satt in en vatten renare för att slippa missfärgningar. Men har ff hög hårhetsgrad i vattnet. Mne jag kör inga Ph sänkande åtgärder.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Maria - Sjöjungfru

                  • January 2004
                  • 4236

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sassypassy
                  Toppen ju! Så då menar du att jag kan låta bli att mixtra?Jag har dvärggurami mosaikgurami och pansarmalar och tv mollys plus 2 malar
                  Absolut, det är precis vad han menar.
                  Om du inte absolut måste sänka för att du ska odla vissa arter som måste gå i surare vatten så mixtra så lite som möjligt med vattnet så får du ett stabilare akvarium med gladare fiskar
                  Maria - Sjöjungfru

                  Kommentar

                  • Sassypassy
                    • August 2008
                    • 40

                    #10
                    Åhh så bra tackar! för alla svar!
                    Ytterligare en fråga till en nybörjare.Jag har fått det berömda nitritet Nitritkiller är det effektivare än nitrivec? Eller i princip samma sak?

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Förhöjda nitrithalter (NO2)kan du få om du matar för hårt eller håller för mycket fisk i för litet akvarie eller har för låg syresättning av akvarievattnet, kontentan är alltså att nitrit är en del av den pågående kvävecykeln så inrikta dig på att uppnå balans.

                      Nitrivec eller Lasses DIY-Nitriväck är produkter som innehåller förhöjda halter av "goda" bakterier för att påskynda kvävecykeln, nitritkiller är en produkt som binder nitrit.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • Sassypassy
                        • August 2008
                        • 40

                        #12
                        Tackar! Jag har fått nitrit för att jag haft i för många fiskar i ett svep det är påväg ner nu och idag mätte jag i princip nästan noll!!
                        Det där nitrit killer vart kan man få tag på det? Jag frågade i min lokala djurhandel men de hade det inte!Ingen webshop?

                        Kommentar

                        • Mick13
                          • May 2008
                          • 1796

                          #13
                          Som Gaffel skrev så funkar Lases nitra väck bra och kostar bara lite möda från dig



                          den är som man säger på amrikanska "same shit but dirffrent name"

                          Jo ville bar tillägga att orsaken till att mina fiskar mått dåligt blivit sjuak beror inte på det hårda vattnet utan på att jag inte har all kunskap som kräv för att hålla dom friska =)
                          Hårda vattnet har nog varit mer till nytta, inte till skada. =)
                          Senast redigerad av Mick13; 21 September 2008, 00:02.
                          In vino veritas, in aqua sanitas

                          Kommentar

                          Arbetssätt...