Nu är jag less detta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    Nu är jag less detta...

    Efter snart 3½ vecka. så har mitt vatten ännu inte klarnat. Nu har jag lessnat på det här. Det händer inget. Det ser så dammigt ut. Man ser lixom små vita prickar i vattnet. Trots jag gjort vattenbyten, haft det under mörkläggning, samt inte matat, och låtit lampan varit släckt. Så har det inte slutat med dessa små vita HELVETES prickar.

    Nu har jag fått hem ett klarningsmedel. Och jag undrar är det här värt att slänga i vattnet, för att få det klart? Vill börja njuta av karet, som jag gör med de andra. Men kan ju inte pga av detta...
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Försök att ha mycket tålamod. Det tar lång tid innan ett akvarium kommer i balans. Börjar först efter 1 år få ordning på mitt växtakvarium som jag vill ha det.

    Dvs skynda långsamt.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • streezz88
      • July 2007
      • 529

      #3
      Ursprungligen postat av admin
      Försök att ha mycket tålamod. Det tar lång tid innan ett akvarium kommer i balans. Börjar först efter 1 år få ordning på mitt växtakvarium som jag vill ha det.

      Dvs skynda långsamt.
      Men med alla andra kar, så har vattnet klarnat under natten. Fattar inte varför det inte gör det i det här? Något som är fel? jag börjar tro att mitt underlag jag har undergruset inte är bra, och börjar vara farligt.
      Men kan man avnända sånt medel som får vattnet att klarna?

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #4
        Tat lugnt, inget blir bättre av att stressa ett naturligt skeende, kan du ta en bild på prickarna i vattnet så man ser vad som kan orsaka grumligheten.
        Andas djupt och räkna till 10.000 lär inte hjälpa men naturen har sin egen gång. =)
        Mäniskak har i ca 100 års tid trott att de kan "tämja" naturen med vetensakp gud eller vad man nu velat tro på, men saken är den att ju mer man lär sig om naturen desto mer komplicerad blir bilden och man inser att naturen är inget man bara fixar och ställer till rätta =)
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Alfons
          • March 2008
          • 42

          #5
          Skjölde du gruset innan du la de i akvariumet??
          Kan det vara skräp från bottenmaterialen som flyter omkring?
          Är de på olika nivåer eller bara vid ytan?
          Tycker dock det borde lagt sig..

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Man kan ju börja undra om det är nått snurr med pumpen.....
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • streezz88
              • July 2007
              • 529

              #7
              Ursprungligen postat av Mick13
              Tat lugnt, inget blir bättre av att stressa ett naturligt skeende, kan du ta en bild på prickarna i vattnet så man ser vad som kan orsaka grumligheten.
              Andas djupt och räkna till 10.000 lär inte hjälpa men naturen har sin egen gång. =)
              Mäniskak har i ca 100 års tid trott att de kan "tämja" naturen med vetensakp gud eller vad man nu velat tro på, men saken är den att ju mer man lär sig om naturen desto mer komplicerad blir bilden och man inser att naturen är inget man bara fixar och ställer till rätta =)
              Det är svårt att ta bild på det, eftersom det inte blir dessa små vita prickarsom jag ser med ögat, utan med kort så ser det bara vitt grumligt ut.
              Jag vet att man ska ha tålamod, men förstår inte varför detta tar lång tid.


              Ursprungligen postat av Alfons
              Skjölde du gruset innan du la de i akvariumet??
              Kan det vara skräp från bottenmaterialen som flyter omkring?
              Är de på olika nivåer eller bara vid ytan?
              Tycker dock det borde lagt sig..
              Nej, men när jag fyllde på vatten så var de klart. Och när man rör botten så blir det inge dimma av det. trodde själv det var gruset. Men har funderingar fall det är det som ligger under gruset som inte är bra. Och att det är de som gör det grumligt?
              Det är i hela karet. Inte direkt nere vid botten. Men från 1dm från botten och uppåt är det detta



              Ursprungligen postat av Kensa
              Man kan ju börja undra om det är nått snurr med pumpen.....
              jaa, men det cirkulerar på bra. Fick tips om att göpa ett finare filter.
              Eller helt enkelt köpa ny pump.

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                njaaa.....finare filter skall väl intre behövas.
                även grovt filter tar smått, det tar bara lite mer tid.

                vad jag funderar på är om det faktiskt är som så att vattnet
                cirkulerar genom filtermassan på rätt sätt.

                jag hade faktiskt det problemet för ett tag sedan i min egentillverkade pump.
                hade bommat ett ganska stort glapp i ena änden, vilket gjorde att vattnet
                gick förbi filtret, och därmed så vispades allt grums bara runt i karet.

                tänkte att du kanske ha liknande "fel" dvs nått är felmonterat inne i pumpen...?
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • streezz88
                  • July 2007
                  • 529

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  njaaa.....finare filter skall väl intre behövas.
                  även grovt filter tar smått, det tar bara lite mer tid.

                  vad jag funderar på är om det faktiskt är som så att vattnet
                  cirkulerar genom filtermassan på rätt sätt.

                  jag hade faktiskt det problemet för ett tag sedan i min egentillverkade pump.
                  hade bommat ett ganska stort glapp i ena änden, vilket gjorde att vattnet
                  gick förbi filtret, och därmed så vispades allt grums bara runt i karet.

                  tänkte att du kanske ha liknande "fel" dvs nått är felmonterat inne i pumpen...?
                  Okay. Hur ska man kolla det då? eller hur vet man ifall det är något som är fel? Jag själv tycker ju det ser ut som det är bra flöde. Men ser lixom inget som fastnar vidfiltret. Så det kanske är som du säger. Men vet dock inte hur jag ska kolla upp detta.

                  Hur gör jag?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    om det nu är pumpen, och inget annat......


                    1) kolla manualen, där brukar det finnas bilder, på hur det skall se ut.
                    2) ta lite flingfoder, smula mellan två fingrar, stoppa ner handen prexis bredvid insuget och släpp sakta ut smulorna, ser du att det sugs in där, så har du iaf
                    insug på rätt ställe, om inte, så är det glapp någostans.
                    3) ta med pumpen till affären där du köpte, och be dom kolla.


                    jag har ibland problem med grums som flyger runt när jag har matat
                    yngel i flera dagar med smått foder, det flyger runt en hel del innan
                    det försviinner, så det kan ju vara mat som flyger runt, och spär man
                    på varje dag, så blir det inte bättre, utan att sluta mata så mycket.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      om det nu är pumpen, och inget annat......


                      1) kolla manualen, där brukar det finnas bilder, på hur det skall se ut.
                      2) ta lite flingfoder, smula mellan två fingrar, stoppa ner handen prexis bredvid insuget och släpp sakta ut smulorna, ser du att det sugs in där, så har du iaf
                      insug på rätt ställe, om inte, så är det glapp någostans.
                      3) ta med pumpen till affären där du köpte, och be dom kolla.


                      jag har ibland problem med grums som flyger runt när jag har matat
                      yngel i flera dagar med smått foder, det flyger runt en hel del innan
                      det försviinner, så det kan ju vara mat som flyger runt, och spär man
                      på varje dag, så blir det inte bättre, utan att sluta mata så mycket.
                      OKay ska kolla det. hmm insuget sitter det längst ner på filtret? som jag förstår det vid bilden som är på instruktionen, så är det längst ner. Eller kan jag ha fel?
                      Och jag har monterat den som det står på bilden.

                      Sedan när det gäller mat, så är jag riktigt noga med att inte mata för mkt, eftersom det ännu är nystartat, så är jag sparsam, och matar inte mer än vad jag ser att dom klarar av att ätaupp. Inget hinner fara ner till botten, och dom är kvicka på att äta upp allt.

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        om pumpen är rätt, och det är ingen mat som flyger runt, så är det nått annat.....

                        vad,,,,?

                        tja, kan vara nästan vad som helst. men om fiskarna inte verkar må dåligt så
                        är det ingen panik ju.

                        du har ingen extra pump som ligger och skräpar som du kan sätta ner några timmar
                        och snabbt förbättra cirkulationen ?

                        om det skuklle hjälpa, och grumset kommer tillbaka, så är det ett halvt bevis på att
                        din 1:a pump är knasig.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • streezz88
                          • July 2007
                          • 529

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kensa
                          om pumpen är rätt, och det är ingen mat som flyger runt, så är det nått annat.....

                          vad,,,,?

                          tja, kan vara nästan vad som helst. men om fiskarna inte verkar må dåligt så
                          är det ingen panik ju.

                          du har ingen extra pump som ligger och skräpar som du kan sätta ner några timmar
                          och snabbt förbättra cirkulationen ?

                          om det skuklle hjälpa, och grumset kommer tillbaka, så är det ett halvt bevis på att
                          din 1:a pump är knasig.
                          Nej jag har ju inte det
                          Får väl åka iväg och köpa en till, eller en bättre än den jag har. Har försökt fota dessa vita prickar som är i vattnet, men blir inte så bra. Ska lägga in en så kanske man kan säga vad det är? vissa säger infusioner, eller hur det nu stavas =/

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av streezz88
                            Nej jag har ju inte det
                            Får väl åka iväg och köpa en till, eller en bättre än den jag har. Har försökt fota dessa vita prickar som är i vattnet, men blir inte så bra. Ska lägga in en så kanske man kan säga vad det är? vissa säger infusioner, eller hur det nu stavas =/

                            om det är det, så försvinner de aldrig med enbart vattenbyten.
                            det tar lite tid, och de försvinner när karet är i balans.

                            vilket kan ta mellan 1 dag och 1 år........

                            men de är inte farliga, så ha tålamod....
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • streezz88
                              • July 2007
                              • 529

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kensa
                              om det är det, så försvinner de aldrig med enbart vattenbyten.
                              det tar lite tid, och de försvinner när karet är i balans.

                              vilket kan ta mellan 1 dag och 1 år........

                              men de är inte farliga, så ha tålamod....
                              Här kommer en bild. Man ser inte så mycket om vad det är. Antingen är det 100000 små luftbubblor som svävar okring och aldrig försvinner, eller så är det damm, eller så är det något annat.
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...