Första vattenbytet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eme
    • September 2008
    • 10

    Första vattenbytet?

    Hej!

    Jag har nu haft igång mitt 180 liters juwel akvarium i två veckor och en dag. För en vecka sedan kom de första fiskarna, rödmunstetror- 15stycken, som mår bra. Sen har jag även en liten ensam räcka samt en mal. Det har bildadts en oljig hinna på ytan. Den fanns även där innan fiskarna kom! Jag försökte få bort den med tidningspapper och det verkade funka, fast morgonen därpå var hinnan tillbaka? Hmm, vill verkligen få bort den! Känns som att ljuset blir annorlunda när den finns där!

    Nu funderar jag på att göra första vattenbytet, 30% av vattnet och slammsuga botten. Detta kanske gör att hinnan försvinner? Kan jag göra vattenbytet så här tidigt eller bör jag vänta?

    Mvh/Emelie
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    #2
    Matar du med flingfoder?

    Kommentar

    • eme
      • September 2008
      • 10

      #3
      Japp! Men hinnan var ju där innan, kan de verkligen bero på det? Sen när jag hade fått bort hinnan med tidningspapper, var det ingen matning på kvällen. Och på morgonen var hinnan tillbaka!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13130

        #4
        Hej!
        Du bör helst inte röra karet i det här stadiet, du kan möjligen göra nått litet vattenbyte (ca5%) utan att rubba balancen, men slamsuga ska du unvika, slam är viktigt i karet! har du tillgång till ett bubbelmunstycke så sätt på det och bubblorna kommer slå sönder hinnan på nolltid annars se till att ha utblåset precis i vattenlinjen och mata förstås snålt
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • eme
          • September 2008
          • 10

          #5
          Okej! Har inget bubbelmunstycke, men utblåset är riktat mot vattenlinjen iaf. Okej, då får jag vänta med vattenbytet, när tror ni att jag kan göra mitt första vattenbyte?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2894

            #6
            Skaffa ett par Black Molly och problemet med hinna på vattenytan är löst. Har haft mycket problem med detta själv, och att t.ex. avlägsna hinnan med tidningspapper hjälper ju bara väldigt kortsiktigt.

            Kommentar

            • eme
              • September 2008
              • 10

              #7
              Okej, det kan vara en ide

              Kommentar

              Arbetssätt...