jag behöver hjälp med KH -testet!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollylover85
    • August 2008
    • 29

    jag behöver hjälp med KH -testet!!!

    Jag har gjort det här KH-testet och det tog 8 droppar för att det skulle bli gult. testet har bara en testreagens. och nu förstår inte jag de här dh grejset. jag köpte testet och bruksanvisningen var på franska, italienska,tyska och holländska. jag läste på franska och förstod allt förutom de här DH MÅTTET. jag skriver här på forumet för att jag vill förstå bättre av människor som har akvarier hemma och har bättre experience och VET än om läsa om det på internet för de blir så enformigt. suck jag kan inte uttrycka så som jag vill..

    Vad betyder dh? och hur mycket har jag i KH med mina 8 droppar? jag har även ektozon i akvariet enligt dosering för att jag har mollys

    nina
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2894

    #2
    8 droppar betyder säkerligen ett KH på 8. Använder själv ett test från JBL där man räknar dropparna och vid ändring av färg till gult summerar man antalet droppar reagensvätska. Det låter ju som ditt test fungerar på samma sätt. DH står för vattnets totalhårdhet. Men det var ju KH-värdet du ville mäta och det verkar alltså som du fått ett värde på 8KH.

    Kommentar

    • hlafk
      • August 2007
      • 202

      #3
      jag har seras testlåda och i den så är det samma princip för både dh och kh testet fast det handlar om lite olika färger...
      färgen på reagensen brukar ofta vara färgen du strävar efter så att säga...
      man droppar i 1 droppe och skakar sen 1 droppe skakar ända tills den blir grön...
      antalet droppar motsvarar antalet enheter kh eller dh..
      Vad vet jag...

      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Vid seras kH dropptest tas 5ml akvarievatten i en kyvett, tillsätt reagensvätskan droppvis (skaka försiktigt) tills färgen slår över till blått, fortsätt att tillsätta vätskan men räkna antalet droppar som behövs för att färgen ska slå över från blått till gult, antalet droppar som krävdes beskriver akvarievattnets kH.

        I seras aqua test box ingår test för:
        kH, gH, pH, PO4, NO2, Fe, NO3, Cu, NH4/3
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • mollylover85
          • August 2008
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Vid seras kH dropptest tas 5ml akvarievatten i en kyvett, tillsätt reagensvätskan droppvis (skaka försiktigt) tills färgen slår över till blått, fortsätt att tillsätta vätskan men räkna antalet droppar som behövs för att färgen ska slå över från blått till gult, antalet droppar som krävdes beskriver akvarievattnets kH.

          I seras aqua test box ingår test för:
          kH, gH, pH, PO4, NO2, Fe, NO3, Cu, NH4/3


          ahaa, just det, det var dh som jag fastnade för o tänkte vad är detta nu hehe. men då har jag ett KH värde på 8 och är det dåligt då ? jag har i ektozon i vattnet. för att mitt ph värde var på 7,6 lr högre eftersom mitt ph test är bara fron 6,0 till 7,6

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Ursprungligen postat av mollylover85
            ahaa, just det, det var dh som jag fastnade för o tänkte vad är detta nu hehe. men då har jag ett KH värde på 8 och är det dåligt då ? jag har i ektozon i vattnet. för att mitt ph värde var på 7,6 lr högre eftersom mitt ph test är bara fron 6,0 till 7,6
            Högt Kh betyder att du har bra buffringsförmåga i vattnet, och det gör att risken för pH-svängningar är betydligt mindre än med lågt KH. Så det är ju inget dåligt att ha KH 8.

            Kommentar

            • mollylover85
              • August 2008
              • 29

              #7
              Ursprungligen postat av Solid
              Högt Kh betyder att du har bra buffringsförmåga i vattnet, och det gör att risken för pH-svängningar är betydligt mindre än med lågt KH. Så det är ju inget dåligt att ha KH 8.


              så bra!! i'm pleased jag tänkte då oj nu är KH värdet på gränsen till 10 och de kan inte va bra..men nu är jag lugnare! tack för svar!!!

              Kommentar

              Arbetssätt...