Hemmagjord torvextrakt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Hemmagjord torvextrakt

    Ja, hm, hm... Nu är Tina på g...

    Nu har jag slängt i en full näve torv (köpt på Plantagen, obehandlad) i ca 2 liter vatten och kokat så jag har ca 1 liter vatten kvar.

    Hur skall jag dosera detta torvvatten i karet för att få ner ph från ca 7,6 till 7? Karet är på 180 liter, inget annat än sand finns däri. Vattnet och pumpen är från ett välfungerande 3,5 månader gammalt kar.

    Kan jag blanda torvklumparna i sanden med fördel eller är jag helt ute och cyklar?

    Karet där jag avser använda det är tänkt i första hand för apistogramma, och i andra hand för för mitt stora SA kar på 720 liter.

    Jag har KH på ca 6 vilket gör att ph inte påverkas så lätt. Jag har ingen avsikt i dagsläget att köra CO2. Kör med PMDD i alla kar i dagsläget.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    #2
    Givetvis så ph-testade jag mitt avkok

    Ph:t ligger på 4,5 i kastrullen. Dropptest!
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • sme_h
      • November 2003
      • 625

      #3
      Om du vill slippa räkna på det så tycker jag du ska testa i en hink och skala om det. Så gjorde jag med fosforsyra förrut
      1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
      http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        När jag hör ett pH som 7.6 så misstänker jag alltid att det finns kalk i akvariet. Gör det det, så kan du antagligen aldrig sänka pH't under 7.5, inte varaktigt.

        Den sänkning du tänkt dig (från 7.6 till 7) är dessutom så liten att den är omärkbar för fisken, särskilt som du befinner dig vid neutralt. Även om du lyckas är det ungefär som att ha ändrat temperaturen en kvarts grad.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          När jag hör ett pH som 7.6 så misstänker jag alltid att det finns kalk i akvariet. Gör det det, så kan du antagligen aldrig sänka pH't under 7.5, inte varaktigt.

          Den sänkning du tänkt dig (från 7.6 till 7) är dessutom så liten att den är omärkbar för fisken, särskilt som du befinner dig vid neutralt. Även om du lyckas är det ungefär som att ha ändrat temperaturen en kvarts grad.


          Jo kH är väl litet mått på kalkhalten?
          Har man kH på 6 så motsvarar pH på 7.6 normalvärde för ganska låga co2-nivåer. Dessutom har ju vattnet ofta pH över 8 från kranen. Med lite co2 och belastning i akvariumet så sjunker det ofta närmare 7.5 (som i hennes fall) Med tex torv så sjunker det ytterligare. Vem vill ha pH över 7 i SA?
          Tror inte torv är onödigt med uppsalavatten. Däremot får man ju gulare vatten. Någon föreslog alkottar istället till mig så ska det bli lindrigare. Ca 1kotte/liter ska då gå åt men det hör kanske inte hit.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            När jag hör ett pH som 7.6 så misstänker jag alltid att det finns kalk i akvariet. Gör det det, så kan du antagligen aldrig sänka pH't under 7.5, inte varaktigt.

            Den sänkning du tänkt dig (från 7.6 till 7) är dessutom så liten att den är omärkbar för fisken, särskilt som du befinner dig vid neutralt. Även om du lyckas är det ungefär som att ha ändrat temperaturen en kvarts grad.
            Din jämförelse Azur att ändra temperaturen en kvarts grad jämfört med att sänka ph-värdet från 7,6 till 7 köper jag inte. Ph-värdet, vad jag förstått, ökar i logaritmisk skala, vilket temperaturen inte gör.

            Jag har inga källor till kalk i karet. Har rådasand, mangroverötter, redwood, ekblad och that´s it.

            Kranvattnet i Uppsala har rätt högt ph och lämpar sig väl bäst för afrikanska ciklider och inte för ett SA kar.

            Vill man trots detta Uppsalakranvatten ha SA biotop, så får man nog anstränga sig lite.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Grejen är att 7 är neutralt, det är det pH där hydroxidkoncentration och vätejonkoncentration helt neutraliserar varandra. Går man uppåt i pH ökar hydroxidkoncentrationen exponentiellt, går man neråt ökar vätejonskoncentrationen exponentiellt. Och att nåt ändrar sig exponentiellt är ett annat sätt att säga att "först händer nästan ingenting".

              Min liknelse med temperatur var inte menad att vara exakt, utan jag försökte säga att den ändring du vill göra är så liten att den inte har någon som helst effekt på dina fiskar, vare sig positiv eller negativ. Fisken kommer inte att märka någon skillnad.

              Uppsala var åtminstone förr känt för sitt hårda vatten, och har inte det ändrat sig kommer du antagligen inte att kunna sänka pH särskilt mycket med torvextrakt pga att bikarbonaten i vattnet buffrar, och har du kalk i akvariet kommer den sänkning du ändå får till att "studsa tillbaks" till 7.5 - 7.6 inom någon dag pga att kalken buffrar.

              Om du menar allvar med att ordna vatten åt SA ciklider, överväg att skaffa ett RO-filter. Det viktiga för de flesta svartvattenfiskar är inte egentligen lågt pH, utan låg ledningsförmåga, och problemet med uppsalavatten just dess höga ledningsförmåga. Med ett RO-filter får du mycket mjukt vatten som det är lätt att justera pH och ledningsförmåga på.
              Detta har ingen betydelse för fiskens trivsel, men kan vara nödvändigt för att de skall lyckas med lek.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • TinaM
                • February 2008
                • 1040

                #8
                Vad är ett RO-filter?
                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                Kommentar

                • sme_h
                  • November 2003
                  • 625

                  #9
                  Förrut var uppsalas vatten jättehårt men du är det riktigt bra vatten. Med nya vattenverket har man gått från kH på 15-20 eller kanske ännu högre?? ner till 6-7.

                  Detta är bra vatten även för SA då man kombinerar ganka mjukt vatten samtidigt som man får stadiga pH-värden. Vill man ha stadiga men hyfsat låga pH-värden får man ta till torv, co2 eller dyl.

                  Dessutom så har alla kranar pH mellan 8-8,5 för ledningarnas skull. Även där man har kH på 2-3. Detta sjunker olika fort under belastning beroende på kH. När uppsala hade kanonhårt vatten var pH tom lägre ur kranen (7,5 tror jag). Att försöka påverka det var dock hopplöst! Kan köpa att det inte händer speciellt mycket för fiskarna för pH runt 7. Däremot är kH i uppsala ca 6 med allt vad det innebär och det är INTE speciellt hårt utan går ganska bra att påverka.
                  1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                  Kommentar

                  • MattiasL
                    • September 2006
                    • 1479

                    #10
                    Uppsalas vattenverk planerar att så småningom (vad det nu innebär) börja rena vattnet med kloramin. Det påverkar inte Ph men gör att man måste använda beredningsmedel i framtiden. Kan vara bra att veta...
                    Qui audet adipiscitur!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...