vad är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    vad är detta?

    har haft problem med mitt vatten i mitt nystart, då det har varit alldeles grumligt.
    Idag har jag gjort ett vattenbyte på ca 40% och resultatet blev mycket bra! Fått vattnet klarare men ännu är det något grumligt.
    Nu när jag sitter och kollar så ser min yta helt skum ut. Så skickar med en bild.

    Vad är detta?
    Bifogade filer
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

    #2
    ingen som vet?

    Är de ingen som kan hjälpa mig att förstå vad detta är?

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Svårt att säga eftersom du fotograferat ytan underifrån genom glaset samt att det verkar vara taget precis vid utblåset där vattnet är strömt samt att det är fullt med luftbubblor från venturislangen, en gissning kan vara en proteinhinna men utan att veta vad du matar med eller om det finns någonting annat som förorenar akvariet så vågar jag mig inte på en gissning.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror det samma, en proteinhinna som inte släpper förbi syrebubblorna från pumpen.
        Ser ytan oljig ut?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • streezz88
          • July 2007
          • 529

          #5
          Jag har fotat längt bort från pumpen, ytan rör sig inte ens där. Kollar man uppifrån ser det tjockt ut, och bara massa vita prickar. Och har matat fiskarna en gång, med lite flingfoder. Och det var inte alls mycket, eftersom jag har det nytstartat. Så maten tror jag inte det är.

          Ursprungligen postat av Gaffel
          Svårt att säga eftersom du fotograferat ytan underifrån genom glaset samt att det verkar vara taget precis vid utblåset där vattnet är strömt samt att det är fullt med luftbubblor från venturislangen, en gissning kan vara en proteinhinna men utan att veta vad du matar med eller om det finns någonting annat som förorenar akvariet så vågar jag mig inte på en gissning.

          Kommentar

          • streezz88
            • July 2007
            • 529

            #6
            Ytan står helt stilla. Den ser jätte tjock ut. Fick bort det mesta idag när jag gjode vattenbytet, då jag tog kannan och drog över ytan, så försvann det mesta. Men ändå, det ser lixom jätte tjockt ut =/
            får väl stå ut med att få vattnet bra, men jag är bara rätt att fiskarna mår dåligt av det

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag tror det samma, en proteinhinna som inte släpper förbi syrebubblorna från pumpen.
            Ser ytan oljig ut?

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Om ytan står helt stilla är det dags att fixa ett starkare filter, eller höja det du har nu så det verkligen krusar ytan. Annars finns det risk för syrebrist.

              Kommentar

              • mikey13
                • October 2007
                • 465

                #8
                Har haft samma i mitt 200L ibland och det får jag av att jag matat lite för mycket har jag fått berättat för mig, har riktat utblåset från innerfiltret mot ytan så efter det blev det mycket bättre samt att jag har dragit ner lite på matningen
                Testa det så får du se om det fungerar..... ett litet tips bara....
                __________________________________________
                Mitt 720L projekt
                375L Inbyggt i väggen-projekt

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Står vattenytan helt still under en proteinhinna eller cyano så syresätts inte vattnet, rikta utblåset upp mot ytan så du får en kraftig ytcirkulation som kommer att bryta upp hinnan.

                  Har du matat med hemblandad räkmix + gelatin?
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • streezz88
                    • July 2007
                    • 529

                    #10
                    Det är fullfräs på ytan, längden på akvariet är 80 cm typ 1 dm på ytan längst bort från filtret är som en hinna. Jag gjorde så jag såg till att det kom in mer luft i slangen, och det blev bättre. Men vissa påstod att det inte gör någon nytta att jag skulle ta bort den. Vilket jag gjorde, men då hände de här. Nu satte jag tillbaka den. Och med mycket luft. så nu ser jag ju tom när det kommer små luftbubblor ner i vattnet.
                    Och sen, har jag knappt matat dom. så nej, ingen räkmix + gelatin

                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Står vattenytan helt still under en proteinhinna eller cyano så syresätts inte vattnet, rikta utblåset upp mot ytan så du får en kraftig ytcirkulation som kommer att bryta upp hinnan.

                    Har du matat med hemblandad räkmix + gelatin?

                    Kommentar

                    • streezz88
                      • July 2007
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av mikey13
                      Har haft samma i mitt 200L ibland och det får jag av att jag matat lite för mycket har jag fått berättat för mig, har riktat utblåset från innerfiltret mot ytan så efter det blev det mycket bättre samt att jag har dragit ner lite på matningen
                      Testa det så får du se om det fungerar..... ett litet tips bara....
                      Men jag har inte matat nånting nästan, så det är inte det. Annars vet jag att man kan få något oljig yta ifall man matat för mkt, men i detta kar så beror det inte på det! och har alltid haft det riktat mot ytan, men som jag skrev i de andra inlägget, så har jag haft en slang som ska ha gjort att det ska syresätta vattnet, då vissa påstod att jag skulle ta bort denna, men satte tillbaka den, och det blev bättre.
                      Senast redigerad av streezz88; 10 September 2008, 09:09.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Det kan bli en sådan yta från nytt grus med om man har tvättat det för lite, men det försvinnar efter en tid. Det som är viktigt är som Gaffel skriver, att ytan blir bruten så du får ner syre i vattnet, annars är det stor risk för syrebrist.
                        Sedan om du gör det via luftbubblor från pumpen, som iofs inte genererar så mycket syre i vattnet men hjälper till att bryta upp utan, eller sänker vattennivån så pumpen sprutar i ytan gör du vilket du tycker blir bäst.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • streezz88
                          • July 2007
                          • 529

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Det kan bli en sådan yta från nytt grus med om man har tvättat det för lite, men det försvinnar efter en tid. Det som är viktigt är som Gaffel skriver, att ytan blir bruten så du får ner syre i vattnet, annars är det stor risk för syrebrist.
                          Sedan om du gör det via luftbubblor från pumpen, som iofs inte genererar så mycket syre i vattnet men hjälper till att bryta upp utan, eller sänker vattennivån så pumpen sprutar i ytan gör du vilket du tycker blir bäst.
                          ytan är som sagt bättre idag, allt rör sig, och ytan finns knappt kvar. Nu vill jag bara få ordning på helveteskaret. händer lixom inget, står bara stilla. Ska nog inte göra fler vattenbyten nu, för det ser ut som att mina fiskar inte gillar det. Första gånger gick de bra, dom vart pigga, men när jag gjorde de igen, låg dom mest bara å tryckte på botten. Nu låter jag de bara vara, och hoppas att jag får bukt på helvetet en gång för alla

                          Kommentar

                          • Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

                            #14
                            Jag tror att en fast rutin med vattenbyten är det bästa. Fick även höra att Ansjo brukade byta vatten varje vecka även från uppstart, och jag har gjort detsamma. Har funkat OTROLIGT bra för mig. Tror du ska ta och göra detsamma. Jämna nivåer gynnar växterna, vilket gör att du slipper få tokmycket alger

                            Kommentar

                            • streezz88
                              • July 2007
                              • 529

                              #15
                              Jaa jag får väl se till att göra regelbundna vattenbyten 1 gång i veckan. Har gjort det två dagar i rad nu med tips från ansjo. Då jag har problem med grumligheten också. Men nu är mina fiskar något hängiga så vågar inte röra vattnet på ett tag. Vill inte ta kål på dom!

                              Ursprungligen postat av Johanski
                              Jag tror att en fast rutin med vattenbyten är det bästa. Fick även höra att Ansjo brukade byta vatten varje vecka även från uppstart, och jag har gjort detsamma. Har funkat OTROLIGT bra för mig. Tror du ska ta och göra detsamma. Jämna nivåer gynnar växterna, vilket gör att du slipper få tokmycket alger

                              Kommentar

                              Arbetssätt...