Vilka test är tillförlitliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sassypassy
    • August 2008
    • 40

    Vilka test är tillförlitliga?

    Jag är ny på akvarie och har köpt ett allt i ett kitt från sera med en sticka.Verkar vara värdelös mäter illa.Nån som kan rekommendera nått bra test kitt? Tillförlitligt sådant?
    Jag har som sagt nystartat akvarie som gått i ca 3 veckor.Har lite höjda värden av nitrit och nitrat men ganska låga(nu kan jag ju inte mäta exakt för jag har ju ett dåligt testkitt).Jag fick höjda värden när jag lagt i fisk, rädd för att jag lagt i för många!.Karet är inkört i 2veckor med tillsatt bakterikultur. Jag la i fisk efter en vecka 2st malar.3:e veckan mer fisk och växter.Jag är rädd att jag ska få nitritförgiftning.
    Bytte därför 10% vatten och tillsatte nitrivec var det rätt val?
    Tacksam för alla svar....
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag tycker allra bäst om Tropic Marines kombinerade Nitrit-Nitrattest. Men även t ex Sera och Tetra har ok tester.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Midde
      • August 2008
      • 250

      #3
      Vilket test rekommenderar ni för att mäta pH och KH?
      När det gäller PH så vill jag att det ska vara detaljerat och inte bara visa exv PH mindre än 6.
      Det är fult att inte ha akvarium

      Kommentar

      • Sassypassy
        • August 2008
        • 40

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Jag tycker allra bäst om Tropic Marines kombinerade Nitrit-Nitrattest. Men även t ex Sera och Tetra har ok tester.
        Finns det nån webshop som säljer detta test?? Låter som om det är bäst.

        Kommentar

        • Sassypassy
          • August 2008
          • 40

          #5
          Ursprungligen postat av MimmiH
          Vilket test rekommenderar ni för att mäta pH och KH?
          När det gäller PH så vill jag att det ska vara detaljerat och inte bara visa exv PH mindre än 6.
          Instämmer är nyfiken med på vilket som är mest detaljerat

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av Sassypassy
            Finns det nån webshop som säljer detta test?? Låter som om det är bäst.
            www.pwss.se och www.guldfisken.se säljer testet. Det är dock rätt populärt och ibland har de inte det i lager. Detsamma gäller kH-testet.

            Ursprungligen postat av Sassypassy
            Instämmer är nyfiken med på vilket som är mest detaljerat
            Även med pH gillar jag Tropic Marines test...färgskiftningarna är tydligare än på de andra testerna. Men störst noggrannhet får du så klart med en digtal pH-mätare. De kostar dock en del.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • ajs
              • July 2008
              • 107

              #7
              jag funderar på att införskaffa detta paket, någon som har erfarenheter av det?

              636L Malawi
              105L Växt/ Sällskap
              69L Yngel i väntan på Hona
              Msn: Dalle-a-Skillad.se adda gärna

              Kommentar

              • Lysmask
                • March 2007
                • 251

                #8
                Jag har den största testboxen från sera. Tycker den är helt okej, något svårt att skilja färgerna åt men det funkar bra för mig.
                205 l, 31 l
                Mvh Lisa

                Kommentar

                • Sassypassy
                  • August 2008
                  • 40

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  www.pwss.se och www.guldfisken.se säljer testet. Det är dock rätt populärt och ibland har de inte det i lager. Detsamma gäller kH-testet.



                  Även med pH gillar jag Tropic Marines test...färgskiftningarna är tydligare än på de andra testerna. Men störst noggrannhet får du så klart med en digtal pH-mätare. De kostar dock en del.
                  Verkligen supertack! Guldfisken har jag nära migså kanske åker jag dit

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    Ursprungligen postat av ajs
                    jag funderar på att införskaffa detta paket, någon som har erfarenheter av det?

                    http://www.guldfisken.se/beta/catalo...06e78c0ffe365b
                    Har själv stora aquaboxen och även om färgskalorna är lite jobbiga att avläsa i början så vänjer man sig rätt fort, det är bra ordning och reda i stora lådan med kyvetter och pump så ett kombinerat pH och kH tar på sin höjd 2-3 minuter.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...