PH och KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    PH och KH

    Hej

    Jag måste fråga igen. Jag har nu gjort dropp-test istället för att använt ett sånt där stick prov. Har testat bl.a PH och KH. KH värdet har legat på 2 hela tiden. Men PH har nu minskat från 7,5 till 7,0 på några dagar (3 dgr).

    Akvariet är på 160 l och jag startade upp det för ca 3 veckor sedan och satte i 4 fiskar för en vecka sedan (dvärggurami). Har mycket växter i karet också.

    Om PH fortsätter att sjunka är det inte speciellt bra. Hur gör jag för att höja det?? Och/Eller hur gör jag för att få det att stanna på 7,0???

    Tacksam för hjälp med detta...

    //monimo
  • Midde
    • August 2008
    • 250

    #2
    Tillsätter du några medel till akvariet?

    Har du många/stora rötter?
    Det är fult att inte ha akvarium

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      För att buffra (dvs hålla emot) mot pH-sänkningar kan man använda snäckskal eller kalksten i akvariet. Det finns också buffringsvätskor man kan köpa i akvariebutikerna.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • monimo
        • August 2007
        • 88

        #4
        Ursprungligen postat av MimmiH
        Tillsätter du några medel till akvariet?

        Har du många/stora rötter?

        Jag tillsätter till växterna något som heter Flourish Excel (lite varje dag) och även Flourish näring nån gång i veckan.

        När jag startade akvariet tillsatte jag vattenberedningsmedel och när jag stoppade i fiskarna för en vecka sedan så tillsatte jag bakteriekultur, kan tyvärr inte namnet på dem då jag inte sitter hemma just nu o kan kolla.

        Jag har 3 st rötter som inte är så stora.

        Kommentar

        • monimo
          • August 2007
          • 88

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          För att buffra (dvs hålla emot) mot pH-sänkningar kan man använda snäckskal eller kalksten i akvariet. Det finns också buffringsvätskor man kan köpa i akvariebutikerna.

          Menar du att man lägger snäckskal på botten typ? Eller ska man krossa dem o lägga dem i filtret?? Och funkar det med snäckor man hittat på stranden eller ska det vara några speciella snäckor? Lite ny på det här.

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Tillsätt bikarbonat från nån livsmedelsbutik annars. Väldigt enkelt
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • Midde
              • August 2008
              • 250

              #7
              Alla snäckskal funkar - de är kalkrika.

              Möjligtvis sänker växtgödningen pH:t? Någon son vet?
              Det är fult att inte ha akvarium

              Kommentar

              Arbetssätt...