Bikarbonat + Vattenbyte - Malwi.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hogan1
    • August 2008
    • 323

    Bikarbonat + Vattenbyte - Malwi.

    Genomförde mitt veckovattenbyte idag (för 5 timmar sedan) och kollade precis PH och KH (och nitrit). KH och Nitrit verkar OK.
    PH-värdet landade på 7.5 vilket verkar vara på gränsen till vad det borde vara. Skulle gärna se ett PH på 8.

    Man skall ju inte höja PH utan ett delvattenbyte så frågan är om det är för sent att tillföra bikarbonat 5-6 timmar efter vattenbytet?
    Senast redigerad av Hogan1; 07 September 2008, 18:19.
    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
  • Tedde
    • January 2007
    • 36

    #2
    7,5 är ju på gränsen, men ett lågt ph som är stabilt är bättre än att laborera sig fram till ett högre. kanske du är kemist och fixar det fin fint.
    ca 9,5 m3 malawi vatten
    http://gotedde.spaces.live.com

    Kommentar

    • hlafk
      • August 2007
      • 202

      #3
      Med bikarbonat i vattnet så höjer du ju även kh som bör ligga över 8 till malawi/tanganyika ciklider vad jag förstår...vilket iaf får ph att bli stadigare och bikarbonat tror jag stannar vid ph 8,3.
      Jag har inte riktigt fått grepp om varför man måste göra delvatenbyte...men det är nått med amoniak som frigörs i högre ph eller sådär...men det är ifall vattnet är smutsigt och det borde det inte blivit...
      ...det sista chansade jag på
      Vad vet jag...

      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Du har nog helt rätt hlafk. Om du höjer med bikarbonat och säg att du har massa ammonium, då övergår ammoniumet till ammoniak som är dödligt för firrarna. Om du däremot gör ett större vattenbyte just innan, så är det ingen fara. Dock skulle jag nog aldrig hälla i tokmycket, utan öka successivt.

        Det är iaf så jag har förstått det, använder själv bikarbonat till mitt asienkar, för mitt KH låg på 2 innan. Har funkat fint.

        Kommentar

        • Hogan1
          • August 2008
          • 323

          #5
          Gör en koll i morgon (idag) igen och är inte PH 8 gör jag ett litet vattenbyte igen på kvällen och tillsätter bikarbonat då. Kemist är jag inte - men det kan nog funka ändå. :-)
          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

          Kommentar

          Arbetssätt...