Alkottar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    Alkottar?

    *Bra?
    *dåligt?
    *alternativ?
    *Var kan man köpa?
    *Åtgång och pris för 1125 liter vatten?
    * Hur påverkas vattnet? bara pH eller kH?
    Vill få bra vatten till VF fjärilar och discus.
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Alkottar sänker pH och färgar vattnet, riktigt najs till SA-ciklider. Köpa tycker jag låter dumt, det finns ju i överflöd av i naturen så du kan lätt plocka på dig ett lager att ha under ett år. För 1125l går det nog åt ett par kottar iaf, ganska många. Om du söker på forumet så vet jag att det finns en tråd som behandlar ämnet åtgång respektive pH-sänkning med alkottar.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Triggerhappy
      • April 2007
      • 377

      #3
      färgar dom även om man kokar dom först?
      Lyssna inte på mig

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Ja, om du kokar dem så färgar de vattnet i alla fall, men i mycket lägre grad. Samtidigt så försvinner väl en del av den pH-sänkande egenskapen då...

        Jag använder alkottar för att sänka pH:t i räkkar. Får en pH-sänkning på ca 0,5 med hjälp av en kotte per liter. Varierar säkert mellan olika kottar, men sannolikt måste du ha otroliga mängder alkottar för att få någon märkbar pH-sänkning i ditt kar på 1125 l.

        Visst kan du använda rötter och kottar för att få den färgeffekt du nämner, men jag tror att du får en bättre lösning på ditt pH-problem med hjälp av CO2.

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Tack för svaren..
          Jo jag kör CO2 nu med regulator och allt men även om jag hade en lite större reaktor och lyckades komma upp till 30ppm så landar ju pH-värdet på 6.9 med kH7 som jag har i uppsala. Vad jag hoppades på (ingen vattenkemist) var att de kunde avhärda vattnet så det blir lite mjukare. Nu kan jag hålla pH 7.1-7.2 vilket motsvarar 15ppm co2. Fullt tillräckligt för växterna men gärna lite lägre pH (och kH) för fiskarna som sagt. Jag har hört att fjärilsciklidrom inte kläcks om vattnet är för hårt. Mina är ju dessutom VF och är vana vid jättemjukt och surt vatten så de kanske inte ens leker som jag har nu.

          1000 alkottar kommer jag nog inte stoppa ned

          Vad kan man stoppa i för att avhärda vatten? Måste ju finnas kemikalier hos nån grossist som är de som finns i SERAs KH minus.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          Arbetssätt...