Hög nitrithalt, vatten luktar surt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Antee
    • September 2007
    • 165

    Hög nitrithalt, vatten luktar surt.

    Har som rubriken säger fått hög nitrithalt och vatten som luktar surt i ett 30 liters lek-kar.
    Såg här att man skulla ha i salt (kommer inte i håg hur mycket mm), men jag vet inte om alla tål det, endlers, ancistrus och körsbärsräkor.
    Någon som vet om dom tål det och hur mycket jag ska ha i.
    Har i kväll iaf bytt 50% av vattnet och pytsat i nitrivec, ska byta mer i morgon och göra vatten/jord lösning isället för nitrivecen.
    Ante
    240 liter Sajica, scalarer och purpuhuvudsbarber.
    112 liter Palettciklid och för tillfället Snäcklekare (multisar), albinoancistrusar.
    112 liter Kakaduaciklid , fjärilsciklid och ancistrusar.
    30 liter körsbärsräkor och ancistrusyngel.
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Varför ska du ha i salt vid en nitritspik??
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Du behöver bara mycket lite salt. Saltet fungerar genom att kloriden i saltet konkurrerar ut nitriten om receptorer på fiskens gälar, så 2 delar salt kan "avgifta" 1 del nitrit, och eftersom nitrit bara finns i miljondels-halter i akvariet, så behövs mycket litet salt.

        En rågad tesked räcker och blir över för ett 30-liters.

        Lukten kommer dels av ammoniak, men också av merkaptaner producerade av förruttnelsebakterier, och av den anledningen är det viktigt att du fortsätter göra tätare vattenbyten än normalt tills vattnet slutar lukta - förruttnelsebakterierna kan vara farliga för fisken - även om du tillsätter salt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Kul att lära något nytt!!
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Du behöver bara mycket lite salt. Saltet fungerar genom att kloriden i saltet konkurrerar ut nitriten om receptorer på fiskens gälar, så 2 delar salt kan "avgifta" 1 del nitrit, och eftersom nitrit bara finns i miljondels-halter i akvariet, så behövs mycket litet salt.

            En rågad tesked räcker och blir över för ett 30-liters.

            Lukten kommer dels av ammoniak, men också av merkaptaner producerade av förruttnelsebakterier, och av den anledningen är det viktigt att du fortsätter göra tätare vattenbyten än normalt tills vattnet slutar lukta - förruttnelsebakterierna kan vara farliga för fisken - även om du tillsätter salt.
            Azur rules
            Förruttnelse bakterier är inte att leka med. Det är inte ovanligt med matförgiftning hos människor som är orsakade av förruttnelse bakterier.
            Annars kan du prova Lasses recept på Nitraväck.

            "Slamma upp en näve jord från en skogsbacke i en liter vatten (mängden av både jord och vatten är inte så viktigt men detta brukar vara bra proportioner), skall vara det övre lagret, myllan, som Janne skriver. I denna finns de bakterier du vill åt. Jag har alltid filtrerat direkt och inte låtit det stå eftersom man får tillräckligt med bakterier ändå, det är en smaksak. Du kan inte överdosera så Jannes matsked (15 ml) och mina 40 - 50 ml direktfiltrerad är jämnbördiga. Du använder det filtrerade vattnet och slänger bort jorden.
            1 - Ta en näve jord i en skogsbacke
            2 - släng den i en liten hink
            3 - häll i 1 liter vatten
            4 - skaka och rör om ordentligt - om du vill så låt det stå över natten
            5 - Ta en tratt och lägg i ett kaffefilter
            6 - häll över ditt jordblandade vatten försiktigt
            7 - glöm inte att du skall ha en flaska under tratten som rymmer samma mängd som du häller i.
            8 - häll mellan 15 och 50 ml av det filtrerade vattnet i karet varje dag. Förvara flaskan i kylskåp
            9 - var i akvariet spelar ingen roll bara det blir i vattnet

            Mata väldigt lite under tiden och se din nitrit gå ner.

            MVH Lasse"
            Senast redigerad av Mick13; 05 September 2008, 22:38.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...