Hur ofta bör man göra vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjugoettnollnoll
    • August 2008
    • 72

    Hur ofta bör man göra vattenbyte?

    Hur ofta?
    Jag har ett 250 liters som vart igång i ca 2 veckor. Fiskarna verkar må bra och så, men jag vet inte hur ofta man ska göra vattenbyte..?
    Hur mycket vatten ska bytas vid vattenbyte?
    Vilka faktorer avgör om det är dags för vattenbyte?
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    kanske tråkigt svar..

    saxat från zoopets artiklar

    Det viktigaste är dock att göra ett delvattenbyte med tempererat kranvatten. Lämpligt är att man byter mellan 5 och 30% av vattnet varje/varannan vecka. Hur mycket man skall byta beror på hur mycket fisk man har i akvariet och hur stora dessa är, hur stort akvariet är, om det är syrekrävande fiskar, hur bra biologiskt filter man har, hur bra buffringsförmåga ens vatten har (Se Akvarievatten), hur mycket växter man har etc.
    Det är alltså många faktorer som påverkar hur mycket vatten man skall byta. Det viktiga är dock att man utför vattenbytena regelbundet (varje eller varannan vecka) och att man anpassar mängen efter de förutsättningar som nämns ovan. I ett akvarium med mycket fisk och inga växter kanske man behöver byta 35% varje vecka, i ett akvarium med mycket växter och få fiskar kanske det räcker med 5% var 14:e dag.
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • tjugoettnollnoll
      • August 2008
      • 72

      #3
      Ursprungligen postat av smurfmats
      kanske tråkigt svar..

      saxat från zoopets artiklar

      Det viktigaste är dock att göra ett delvattenbyte med tempererat kranvatten. Lämpligt är att man byter mellan 5 och 30% av vattnet varje/varannan vecka. Hur mycket man skall byta beror på hur mycket fisk man har i akvariet och hur stora dessa är, hur stort akvariet är, om det är syrekrävande fiskar, hur bra biologiskt filter man har, hur bra buffringsförmåga ens vatten har (Se Akvarievatten), hur mycket växter man har etc.
      Det är alltså många faktorer som påverkar hur mycket vatten man skall byta. Det viktiga är dock att man utför vattenbytena regelbundet (varje eller varannan vecka) och att man anpassar mängen efter de förutsättningar som nämns ovan. I ett akvarium med mycket fisk och inga växter kanske man behöver byta 35% varje vecka, i ett akvarium med mycket växter och få fiskar kanske det räcker med 5% var 14:e dag.
      Skulle gissa på 15-20 liter varannan vecka..
      Jag har 10 tigerbarbar och 2 pleco än så länge och ganska många växter i mitt 250 liters.

      Kommentar

      Arbetssätt...