Bra vatten i små burkar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    Bra vatten i små burkar?

    Hur gör man för att få bra vatten i små burkar på runt 1-5l? Är det täta vattenbyten som gäller och att försöka få någon växt att trivas däri?
  • tuvok
    • November 2007
    • 31

    #2
    Jag har några 5 liters plastlådor med räkor och fiskar i.

    I en har jag torv, javamossa och tre boraras uropthoimoides?.
    I andra sand/kattsand, diverse småväxter, hornsäv, diverse mossor och räkor.

    Jag kan knappast påstå att jag gör täta vattenbyten, Det brukar bli 50% varannan vecka, och det har fungerat nu i tre månader i alla fall.

    När räkorna förökar sig bör bestånden gallras = flytta en del till andra kar. Blir det för många djur i en 5 liters back är risken stor för en krasch.

    Kommentar

    • BlueJ
      • January 2008
      • 261

      #3
      asså vad ska man ha så litet för förstår jag inte riktigt??? om ni inte kan ha dem i något större och ska ha dem själva varför enns ha dem?
      The nicest person is nott always the winner

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #4
        Tänkte försöker föda upp guppyyngel lite bättre. De äter små levande vattendjur i burkarna och sen när de är lagom stora flyttar jag dem till ett vanligt akvarium.

        Kommentar

        • BlueJ
          • January 2008
          • 261

          #5
          okej stackars dem
          The nicest person is nott always the winner

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #6
            Varför det?

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              När ynglena är riktigt små så kan det nog funka bra, men tänk på att de också växer långsammare/nästan inget alls om de har alldeless för lite utrymme. Fast det beror ju på vilken storlek du vill få dom till i burkarna

              Tror du skulle vinna på att ha dom i åtminstone 10L,
              Men detta är bara mina tankar och jag kan mycket väl ha fel

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                sunt förnuft bör alla ha!! små byttor passar inte att ha yngel i bara för att de är små, de är i behov av en bra vattenkvalite precis som alla varelser! your in need of o good whoopin!!!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Det GÅR att ha bra vattenkvalité i riktigt små kar också, men är mycket svårare...

                  Kommentar

                  • Zwitta
                    • October 2006
                    • 406

                    #10
                    Så det är alltså värre att föda upp yngel i en burk än att låta de växa till sig i en yngelkasse?

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zwitta
                      Så det är alltså värre att föda upp yngel i en burk än att låta de växa till sig i en yngelkasse?
                      En yngelkasse är ju i ett stort kar med bra vattenkvalité, eller hur? Kan tänka mig att det är extremt svårt att få bra kvalité i en 5L burk dock.

                      Kommentar

                      • Midde
                        • August 2008
                        • 250

                        #12
                        Guppyyngel kan ju leva med föräldrarna också om man har mycket flytväxter som de kan gömma sig bland.
                        Det är fult att inte ha akvarium

                        Kommentar

                        • Zwitta
                          • October 2006
                          • 406

                          #13
                          Finns några yngel i stora karet men eftersom det är nystartat finns det inte mycket att äta där.

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Ursprungligen postat av Zwitta
                            Så det är alltså värre att föda upp yngel i en burk än att låta de växa till sig i en yngelkasse?
                            Finns säkert många åsikter om detta, och det beror självklart på hur stor burken/yngelkassen är.

                            Själv tycker jag det beror helt på förutsättningarna, kan du hålla bra vattenkvalité oavsett vilket du väljer, är det det alternativet där de får mest utrymme du borde välja. Enligt mig.

                            Sen är det så att om du nu ändå tänker hålla på att dra upp ynglena för sig, så skulle det vara betydligt bättre att lägga ett par hundralappar på ett 20-30 literskar och dra upp dom där istället. Eller så låter du naturen ha sin gång och har kvar dom bland de andra fiskarna - så blir det dom livskraftigaste som överlever.

                            Kommentar

                            • Zwitta
                              • October 2006
                              • 406

                              #15
                              Har startat ett ca 50l yngelakvarium. Väntar dock på att det ska börja växa alger där. Och att mata med små vattendjur blir nog svårare.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...