luftbubblor från gruset

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anna_mvb
    • September 2007
    • 436

    luftbubblor från gruset

    Nu undrar jag om det är nåt farligt med bubblorna som kommer från gruset.

    Igår vid vattenbyte, passade jag på att dammsuga botten i stora karet (240 l). Det har jag inte gjort på tre månader och ville ta bort matrester och döda växtdelar. När jag kom till två små rötter som finns i karet (för ancistrusarna) så kom det bubblor upp från gruset. Jag rörde lite till och efter en stund har de slutat dyka upp.

    Luftbubblor kom från gruset som var i närheten och under rötterna. Är det nåt som börjar bli galet i bottenmaterialet?
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av Anna_mvb
    Nu undrar jag om det är nåt farligt med bubblorna som kommer från gruset.

    Igår vid vattenbyte, passade jag på att dammsuga botten i stora karet (240 l). Det har jag inte gjort på tre månader och ville ta bort matrester och döda växtdelar. När jag kom till två små rötter som finns i karet (för ancistrusarna) så kom det bubblor upp från gruset. Jag rörde lite till och efter en stund har de slutat dyka upp.

    Luftbubblor kom från gruset som var i närheten och under rötterna. Är det nåt som börjar bli galet i bottenmaterialet?
    Det är svavel, tror jag... Som kommer av smutsen där... Lyft undan rötterna och dammsug där också...
    Ingen större fara om inte akvariet börjar att lukta eller se sunket ut på annat sätt... Tror jag...
    Ta upp och lukta/titta på rötterna också när du lyfter på dem..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Anna_mvb
      • September 2007
      • 436

      #3
      Ursprungligen postat av Katharina
      Ta upp och lukta/titta på rötterna också när du lyfter på dem..
      Det har jag gjort. Har haft problem tidigare med roten och därför blev jag extra oroligt.

      De två små hamnade där bara för att malarna ska kunna tugga på och må bra (i magen).

      Alltså rötterna har jag kollat noga och de är okej. Har damsuggit mycket smuts som var under de. Nu ska jag kolla väl varje vecka att vara på den säkra sidan - svavel, det låter inte bra

      Tack för snabba svaret

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av Anna_mvb
        Det har jag gjort. Har haft problem tidigare med roten och därför blev jag extra oroligt.

        De två små hamnade där bara för att malarna ska kunna tugga på och må bra (i magen).

        Alltså rötterna har jag kollat noga och de är okej. Har damsuggit mycket smuts som var under de. Nu ska jag kolla väl varje vecka att vara på den säkra sidan - svavel, det låter inte bra

        Tack för snabba svaret
        Jag tror inte att det är så farligt.. Det är mer ett symtom på en obalans.. Dammsug lite extra och håll ett öga på roten. Vad har det varit för problem med den?? Kan det vara den som ruttnar??? Svavel är ju en förruttnelse-gas om jag har kemin rätt här.. Kanske ska du byta ut den???

        Annars, om det är i gruset, så tror jag inte att du behöver oroa dig utan bara försöka hitta orsaken...
        Har du tillräcklig cirkulation i karet, är det syrefattigt på botten???
        Har du sprutt på ytan???
        Hur varmt??

        Jag är inget proffs utan har läst om svavel här.. Jag tror att det pratades om det här i samband med att folk disskuterade att ha sand. Det blir dålig vattencirkulation i botten om man har sand och då kan man få svavel. Om jag förstod det hela rätt, därav mina frågor ovan..

        Men som sagt, jag tror inte att du behöver få panik förrän det börjar stinka och bli äckligt eller om någon verkar må dåligt som bor där i...
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • Anna_mvb
          • September 2007
          • 436

          #5
          Ursprungligen postat av Katharina
          Jag tror inte att det är så farligt.. Det är mer ett symtom på en obalans.. Dammsug lite extra och håll ett öga på roten. Vad har det varit för problem med den?? Kan det vara den som ruttnar??? Svavel är ju en förruttnelse-gas om jag har kemin rätt här.. Kanske ska du byta ut den???
          Det var en större rot jag hade i tidigare. Den blev slemmig och äckligt att ta på. Åkte bort och sedan minskade nitrat värden i kare (?). Jag vågade inte ha mer såna i akvarium tills jag fått ett par ancistrus-malar. Men jag har två små rötter i fall...

          Ursprungligen postat av Katharina
          Annars, om det är i gruset, så tror jag inte att du behöver oroa dig utan bara försöka hitta orsaken...
          Har du tillräcklig cirkulation i karet, är det syrefattigt på botten???
          Har du sprutt på ytan???
          Hur varmt??
          - Det är stenar ej sand på botten.
          - Yttan får vågor så det är inget fel på sptuttet (har gjort rent ytterfilter innan sommaren).
          - Inga dödsfall och temperaturen har sjunkit ner tillbaka till 26 på dagen. Under de varmasta dagarna var det nästan 30 grader och då var det åtgärder mha frusna flaskor.
          - Jag vet inte hur det är på botten...just nu är det knappt några växter som rör sig där..kan det vara problem? Kan man kontrollera syresättningen?

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Ursprungligen postat av Anna_mvb
            Det var en större rot jag hade i tidigare. Den blev slemmig och äckligt att ta på. Åkte bort och sedan minskade nitrat värden i kare (?). Jag vågade inte ha mer såna i akvarium tills jag fått ett par ancistrus-malar. Men jag har två små rötter i fall...
            - Det är stenar ej sand på botten.
            - Yttan får vågor så det är inget fel på sptuttet (har gjort rent ytterfilter innan sommaren).
            - Inga dödsfall och temperaturen har sjunkit ner tillbaka till 26 på dagen. Under de varmasta dagarna var det nästan 30 grader och då var det åtgärder mha frusna flaskor.
            - Jag vet inte hur det är på botten...just nu är det knappt några växter som rör sig där..kan det vara problem? Kan man kontrollera syresättningen?
            Nej, men det har varit disskusioner här bland dem som har sand att det kan bli svavelfickor i sanden pga att vattnet inte cirkulerar där. Jag bara berättade det för att du ska förstå lite vad jag menar, vad jag har läst här på Zoopet.
            Jag tror inte att du behöver oroa dig om inte roten blir slemmig lr börjar lukta illa.. Du kan gärna kolla nitratvärden och gå igenom botten och dammsuga. Flytta undan inredningen och dammsug 1/4 av botten per vecka så det får en genomgång om det har blivit mycket smuts där... Men flytta inte på växterna, man kan ta hela rotsystemet och rucka på det lite försiktigt...

            Men som sagt, jag tror inte att du behöver oroa dig eller göra något speciellt..
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Bildandet av svavelväte i bottensubstratet beror på en nedbrytningsprocess av humus i en syrefattig miljö, kolla kH och pH, möblera om bland rötter och växter och slamsug botten och då inte bara ytan, gör som Katharina skriver så blir det nog bra.

              Svavelväte är väldigt giftigt och om akvariet börjar lukta ägg(ev ruttna dito) så är det hög tid att röra om i bottensubstratet.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Bildandet av svavelväte i bottensubstratet beror på en nedbrytningsprocess av humus i en syrefattig miljö, kolla kH och pH, möblera om bland rötter och växter och slamsug botten och då inte bara ytan, gör som Katharina skriver så blir det nog bra.

                Svavelväte är väldigt giftigt och om akvariet börjar lukta ägg(ev ruttna dito) så är det hög tid att röra om i bottensubstratet.
                Ha ha... Det var ju precis det jag sa.. Men på svenska...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  Jag redigerade ner dina 3 inlägg á 29 rader och 1900 tecken till ett lite mer lätt överskådligt dito på 5 rader och 300 tecken med komplettering av kH och pH samt rättelsen att röra om i bottensubstratet samt flytta om inredningen vid behov..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Anna_mvb
                    • September 2007
                    • 436

                    #10
                    Som jag sa tidigare - man alltid lär sig nåt här på zoopet

                    Jag orkar inte räkna alla ord men det är bra med llite läsning och ännu bättre med sammanfattningar

                    Vatten luktar som...akvarievatten, inga äckliga ägg-dofter.

                    pH - 7,5
                    Kh - 4 (tyska grader? använder tetras dropp)
                    Kh minskade från 5-6 när jag började använda pmdd och easyCarbo i mars

                    Jag ska göra som ni säger - slamsugga, röra om och kontrollera varje vecka.

                    Jag var förvånad att bubblorna kom underifrån träbitarna, alltså liten yta i förhållande till hela karet.

                    Kommentar

                    • Katharina
                      • December 2006
                      • 4045

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Jag redigerade ner dina 3 inlägg á 29 rader och 1900 tecken till ett lite mer lätt överskådligt dito på 5 rader och 300 tecken med komplettering av kH och pH samt rättelsen att röra om i bottensubstratet samt flytta om inredningen vid behov..
                      Det är tur att jag har dig...

                      Ursprungligen postat av Anna_mvb
                      Jag var förvånad att bubblorna kom underifrån träbitarna, alltså liten yta i förhållande till hela karet.
                      Det är säkert där det står stilla... Ingen cirkulation... Som sagt.. utan 29 ord den här gg...
                      Ha dé bäst... Tina

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Bildandet av svavelväte i bottensubstratet beror på en nedbrytningsprocess av humus i en syrefattig miljö, kolla kH och pH, möblera om bland rötter och växter och slamsug botten och då inte bara ytan, gör som Katharina skriver så blir det nog bra.

                        Svavelväte är väldigt giftigt och om akvariet börjar lukta ägg(ev ruttna dito) så är det hög tid att röra om i bottensubstratet.
                        NEJ........

                        Rära om i botten... .lite ja men för mycket och alla fiskar dör....
                        Svavelväte i botten är OK men frigör inte för mycket genom att rota för mycket.... Har liksom sina risker..

                        Är vattnet i själva vattnet (det öppna) ok dvs lukter ej svavelväte skulle jag ta det lugnt

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #13
                          Xul, är inte tanken att om man rör om då och då ska det inte bli så syrefattigt, inte bildas något svavelväte, och därför inte frigöras något när man rör om heller?

                          Kommentar

                          • Xul
                            • January 2007
                            • 709

                            #14
                            Ursprungligen postat av Salta Katten
                            Xul, är inte tanken att om man rör om då och då ska det inte bli så syrefattigt, inte bildas något svavelväte, och därför inte frigöras något när man rör om heller?
                            Men i det har fallet ar det val forsent.......

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Om det småbubblar från en rot så är detta en indikation på att någonting måste åtgärdas, om hela bottensubstratet småkokar och akvariet luktar vesuvius kan det vara läge att dunka över firrarna i karantänkar tills problemet är åtgärdat..
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...