Begagnat kar, nytt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icejoy
    • August 2006
    • 593

    Begagnat kar, nytt vatten?

    Om man köper ett kar av någon med fisk i, hur ska man göra så inte fisken mår dåligt?
    Karet är ca 375liter så flytta vattnet är inte något större alternativ.
    ___________________________________________
    ___________________________________________
    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av icejoy
    Om man köper ett kar av någon med fisk i, hur ska man göra så inte fisken mår dåligt?
    Karet är ca 375liter så flytta vattnet är inte något större alternativ.
    Det är i sanden och i pumpen den bra bakteriekulturen lever. Den överlever ett par timmar under syrefattiga förhållanden. Om jag vore du så skulle jag göra rent litegrann men inte så noga och sedan köpa en bakteribomb och släppa ner tillsammans med lite salt och Easy Life lr dylikt... Men är det mycket fisk så får du räkna med dålig balans ett tag ändå... Men om man är beredd med vattenbyten osv så brukar man klara fisken ändå.. Lycka till

    (ett enkelt sätt att göra rent litegrann är att ta ur fisken och all inredning, sen kör man ner näven och drar runt gruset så det blir en rejäl stormsjö i karet och så skyndar man sig och tömmer ur det skitiga vattnet.. )
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Ta med så mycket av det befintliga vattnet som möjligt och tokrengör inte filtret om det finns med ett sådant.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • andersfiskar
        • March 2007
        • 384

        #4
        Varför rengöra överhuvudtaget?
        Ta med allt illaluktande gojs som kan finnas i gruset och lägg tillbaka i karet på nya platsen. Gruset ser för bedrövligt ut i några dagar men gojset/mulmen går ju ned i gruset tillslut. Lägg något som strålen kan landa på när du fyller upp med vatten så att det rörs runt så lite som möjligt, då klarnar ju vattnet på ett par dagar. Köp några 25 l-dunkar för att ta reda på så mycket som möjligt av vattnet. Lägg pumpfiltret i en hink med akvarievatten under flytten.
        //
        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • icejoy
          • August 2006
          • 593

          #5
          Då hade jag inte så dumma ideer ändå
          Jag tänkte mig typ det ni berättar. Tack så jätte mycket för svaren.
          ___________________________________________
          ___________________________________________
          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Joo är det mycket grus i karet kan det vara dumt att bära karet med gruset i.Det kan repa eller i värsta fall spräcka karet om det far runt under transporten. Sä lägg även grus rötter och stenar i hinkar eller plastbackar.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...