Kranvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PeterO
    • August 2008
    • 34

    Kranvatten

    Är det ok att fylla upp akvariet (320L) med 5L direkt från kran eller bör man låta det stå i en hink ett par dar innan?
    320L
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är OK.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13131

      #3
      Ursprungligen postat av PeterO
      Är det ok att fylla upp akvariet (320L) med 5L direkt från kran eller bör man låta det stå i en hink ett par dar innan?
      Ja helt ok direkt från kranen
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Linapina
        • July 2008
        • 595

        #4
        Sidofråga: När ska man ha i vattenberedningsmedel då?

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Det är en fråga som kan vara lite knepig att svara på, men vid nystart av akvarium och/eller vid vattenbyte med lite "oroligt" vatten kan det säkert vara bra.
          Att jag tycker det är en lite trixig fråga är att många inte använder dessa medel överhuvudtaget och jag är en av dem.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • PeterO
            • August 2008
            • 34

            #6
            Ok, Tack för svaren.
            320L

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Om du är osäker så kontakta din kommun för information om ditt kranvattens värden(kan finnas på kommunens hemsida alt vattenverkets site) amöjligheten är annars att själv kontrollera vattenvärdena med vattentester för akvariebruk, gärna då sk dropptester då sticktesterna är rena lotteriet.

              Själv kör jag 30% delvattenbyten(90l) direkt från kran medelst vattenslang kopplad till badkarsblandaren utan tillsatsmedel av något slag.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Midde
                • August 2008
                • 250

                #8
                Jag använder inte heller vattenberedningsmedel. Dels av miljöskäl, dels att jag är lite skeptisk mot hur det påverkar fiskarna. Vattenbereningsmedel innehåller ju komplexbildare, de klumpar ihop, binder vissa ämnen till varandra, reningsverken klarar inte av dem utan de släpps ut i naturen. Bland fexperter råder det delade meningar om vilken skada de gör i naturen.

                Själv har jag brunnsvatten nu, men vi kommer att få kommunalt vatten, om vi har en brunn med bra vatten kan vi få behålla det och inte kopplas upp mot det kommunala mälarvattnet, bara avloppet i så fall. Det är ju bra att ha den möjligheten. Jag tycker växter o djur ser ut att må så bra i brunnsvattnet, det innehåller ju en massa mineraler.
                Det är fult att inte ha akvarium

                Kommentar

                • Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

                  #9
                  Vatten från borrade brunnar kan innehålla oönskade mineraler.
                  http://www.kramforskoi.com/

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    om man byter vattenkälla, exempelvis från brunn till kommunalt, så är det risk att man får nya ledningar, vilket kan fälla ut koppar, vilket dödar allt vad akvariefiek heter.....

                    håll koll på vattnet....
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Och vattenbereningsmedel till du vet.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Om du är osäker så kontakta din kommun för information om ditt kranvattens värden(kan finnas på kommunens hemsida alt vattenverkets site) amöjligheten är annars att själv kontrollera vattenvärdena med vattentester för akvariebruk, gärna då sk dropptester då sticktesterna är rena lotteriet.

                        Själv kör jag 30% delvattenbyten(90l) direkt från kran medelst vattenslang kopplad till badkarsblandaren utan tillsatsmedel av något slag.
                        Jag bara funderade på en grej,
                        Är det då kallt vatten ni kör i?
                        Och i så fall, hur gillar fiskarna det?
                        Om inte utan det är jummet vatten, om man har koppar i varmvattenledning och/eller varmvattenberedare så kan ju inte det vara så bra?

                        Anledningen till min fråga är att jag funderar på om man ska ha någon stor tunna till att få vattnet lite mognare innan man kör det i karet.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...