Vattenvärden - nystartad burk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • monimo
    • August 2007
    • 88

    Vattenvärden - nystartad burk

    Hej

    Jag startade mitt akvarium i lördags. Fyllde då på vatten, planterade växter och tillförde växtnäring (flourish), Flourish Excel, Vattenberedningsmedel (Prime). På söndagen tillförde jag bakteriekultur. Värdena i akvariet är:

    NO2 - 0
    NO3 - 0
    GH - 5
    KH - 2
    PH - 7,5

    Är detta ok värden eller behöver jag justera något? De har legat så hela tiden. Jag har mycket växter o vill ju att de ska trivas. Sedan har jag tänkt ha fiskar såsom Dvärggurami. Har ingen fisk i karet än.

    Är värdena bra??
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Har du tillfört bakteriekultur utan fiskar så har du slängt pengar i vattnet I med fiskar och dosera bakteriekultur som angivet på flaskan, annars påbörjas ingen process.

    Kommentar

    • monimo
      • August 2007
      • 88

      #3
      Oj då, det tänkte jag inte på

      Så då får jag hälla i mer bakteriekultur när jag lägger i fiskarna då?!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av monimo
        Oj då, det tänkte jag inte på

        Så då får jag hälla i mer bakteriekultur när jag lägger i fiskarna då?!
        Japp. Och du får nog ösa i lite senare också, då och då. Man kan inte ta för mycket. Köp gärna ett nitrittest (ett dropptest - Tropic marine är det jag tycker bäst om, men även Seras tester funkar ok) för att se hur det går också.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • monimo
          • August 2007
          • 88

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Japp. Och du får nog ösa i lite senare också, då och då. Man kan inte ta för mycket. Köp gärna ett nitrittest (ett dropptest - Tropic marine är det jag tycker bäst om, men även Seras tester funkar ok) för att se hur det går också.

          Ok, tack!

          Kommentar

          • lennart wiklund
            • April 2005
            • 292

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Har du tillfört bakteriekultur utan fiskar så har du slängt pengar i vattnet I med fiskar och dosera bakteriekultur som angivet på flaskan, annars påbörjas ingen process.
            Skicka du i en halv maltablett eller lite annat foder i burken,då startar bakterierna upp,inte alls nödvändigt att tillföra fisk i första skedet.Huvudsaken är att baseluskerna har något att äta,i detta fallet lite fiskfoder.

            lennart

            Kommentar

            • monimo
              • August 2007
              • 88

              #7
              Ursprungligen postat av lennart wiklund
              Skicka du i en halv maltablett eller lite annat foder i burken,då startar bakterierna upp,inte alls nödvändigt att tillföra fisk i första skedet.Huvudsaken är att baseluskerna har något att äta,i detta fallet lite fiskfoder.

              lennart

              Aaah tack för det. Jag gör det så länge, tänkte inte stoppa i någon fisk riktigt än.

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Kan även hälla i lite amonniak vet ej hur mycket dock. Fishless cycling. Har inte testat själv.
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                Arbetssätt...