sjövatten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • streezz88
    • July 2007
    • 529

sjövatten?

Har funderat lite på att ta in vatten från våran vattenslang ute, än att ta vatten i hinkar och ösa på?
    Frågan är bara den att klarar fiskarna av det om jag använder mig av vattnet som kommer från sjön?
    eller ska jag fortsätta ösa från hinkar?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

Jag skulle aldrig våga ta in vatten från någon sjö men varför inte göra kopplingsanordningar och egen slang till akvariet? Bara att klicka i slangen i kranen då ju
    Inte ska du behöva springa med spannar iaf

Vågar dock inte svara på om det är farligt med sjövatten.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• streezz88
      • July 2007
      • 529

Ursprungligen postat av Nina82
      Jag skulle aldrig våga ta in vatten från någon sjö men varför inte göra kopplingsanordningar och egen slang till akvariet? Bara att klicka i slangen i kranen då ju
      Inte ska du behöva springa med spannar iaf

Vågar dock inte svara på om det är farligt med sjövatten.
      0kay ska kolla upp det ska man fästa slangen på något speciellt sätt i kranen eller?

Kommentar

• Gaffel
        • December 2007
        • 6200

Antingen genom att du skaffar en koppling som passar till badkarsmunstycket eller som jag en som sitter på duschsidan, gör det hela väldigt smidigt när man sätter på vattnet och sköljer ur rören samtidigt som man ställer in temperaturen.

Min första snabb variant av detta var att kassera den gamla duschslangen, klippa den spetsig som ett sugrör på en MER-tetra och trä den in i ena änden på en vattenslang.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

Kommentar

• streezz88
          • July 2007
          • 529

Ursprungligen postat av Gaffel
          Antingen genom att du skaffar en koppling som passar till badkarsmunstycket eller som jag en som sitter på duschsidan, gör det hela väldigt smidigt när man sätter på vattnet och sköljer ur rören samtidigt som man ställer in temperaturen.

Min första snabb variant av detta var att kassera den gamla duschslangen, klippa den spetsig som ett sugrör på en MER-tetra och trä den in i ena änden på en vattenslang.
          Men det här med temeperaturen, är det inte bättre om man har i kallvatten, istället för rätt antal grader på en gång, följer det inte med massa bakterier i varmare vatten?

Kommentar

• Fanbyalperna
            • September 2005
            • 752

Finns en mycket bra artikel här på Zoopet som beskriver hu man gör en vattenbytesslang
            http://www.zoopet.com/index.php?opti...297&Itemid=206 funkar kanon.
            Har inte alltid rätt, men fel ibland

Kommentar

• Nina82
              • January 2008
              • 6610

Ursprungligen postat av streezz88
              Men det här med temeperaturen, är det inte bättre om man har i kallvatten, istället för rätt antal grader på en gång, följer det inte med massa bakterier i varmare vatten?
              Vi brukar ha något kallare än det är i akvariet när vi byter vatten
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

Kommentar

• Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

Ursprungligen postat av streezz88

det tvistas mycket om det skall vara samma temp, någon grad under, eller riktigt kallt.

det där med bakterier tror jag är mest nonses, skulle det vara massa
                bakterrier i tempererat vatten så skulle en bra hög med folk bli dåliga,
                särskilt äldre och barn.

om det har någon skillnad med tempen, så är det nog mer så att
                tempererat vatten står ibland stilla i varmvattenberedare/ledningar och då
                kan det fällas ut en massa gojs som inte är så bra för fiskar,
                exempelvis koppar.

själv kör jag med så kallt det bara går. har visat sig att mina fiskar
                gillar det. gradantalet i karen sjunker från 27-28 grader till cirka 24-25.
                mina fiskar tror att det har regnat, och sätter igång och leker.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

Legionella är en bakterie som trivs i varmvatten ledningar om det inte är tillräckligt varm så att där av skall varmvattenberedare hålla en temp närmare 80gr C. Men i kommunalt vatten finns det sällan något levande då det behandlas med kemikalier före det släpps på i lednings nätet. Vi som har egen brunn kan få in bakterier om det läcker in ytvatten i brunnen. Men sjövatten skulle jag inte våga fylla i mitt kar , kanske efter och kokat det i en 5-10 min.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

Kommentar

Arbetssätt...