Byta pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whisky
    • April 2008
    • 108

    Byta pump?

    Hejsan,
    Frågade denna fråga på ett annat ställe, men kände att jag behövde ett svar snarast då jag ska förbi en djuraffär imorgon.
    Jag har ett 112 l AquaEL akvarium, det har varit massa strul nu efter att jag varit borta 1 vecka, men de är en ganska lång historia..
    Iallafall, den pumpen som ingick har fungerat bra, men börjar fundera på om den blivit sämre, det flyter runt småsmå saker i vattnet, och det blir inte nått riktigt "sprutt" i pumpen längre, den verkar inte lika som förut.
    Tänkte om jag skulle testa med en ny pump, verkade inte så jättedyrt med en ny..
    Men då måste jag veta lite mer exakt vad för pump (innerfilter) som är bäst för mitt 112 liters akvarium, då djuraffären inte kan någonting om fiskar, så är det lättare att kunna berätta själv vad man ska ha

    Sen tänkte jag passa på att fråga om pumpen ska sitta så strålen kommer precis över vattenytan, eller precis under ?
    Har testat båda och tycker vattnet blir bättre när pumpen är under vattenytan..
    Har guppy, trådfensregnbågar, Galaxys, redcrystals & khuliis.. Om det spelade någon roll där
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    strax under ytan är väl det optimala, då får du en bra syresättning och cirkulation i hela karet! gå upp till en modell större (fan 3plus) så får du bra drag i karet fluvals innerfilter är också bra men de tar oftast alldeles för mycket betalt för dem (iallafall i "min" butik)
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Köp 10ppm blå filter matta och ladda i om du köper en Fluval 3+. Jag fick bättre drag och klarare vatten i mitt kar med ovanstående filter matta. För den vita original mattan är i finaste laget, sätter i gen väldigt snart. Köpte mattan i bit och skar med en bra brödkniv till rätt storlek. Annars har gaffel en tråd där han knåpet i hot ett ytter filter av jetmotor kaliber. =)
      Senast redigerad av Mick13; 24 August 2008, 23:59.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Gör som åheim föreslår, satsa på en aquael fan 3plus, kör själv en sån i mitt ena 100liters kar och det funkar kanonbra, själv kör jag utan filterburken, filtret är svart och burken som omsluter själva filtermattan tar bara plats och gör att det slammar igen lite snabbare så den kan man gott skippa

        Kommentar

        Arbetssätt...