hur gör jag vattnet hårdare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • öronålen^^
    • February 2008
    • 69

    hur gör jag vattnet hårdare?

    vi har halvmjukt vatten här hemma,och nu har det börjat bli mycket mjukt,finns det något sätt att göra det hårdare på? jag vet att mina fiskar ska ha lagom till halvhårt vatten..
    Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus
  • öronålen^^
    • February 2008
    • 69

    #2
    någon som vet?
    Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus

    Kommentar

    • Ibanez
      • July 2006
      • 853

      #3


      väldigt givande!
      Era fiskar ger jag mina till frukost..

      Kommentar

      • öronålen^^
        • February 2008
        • 69

        #4
        tackar
        Har livslång dröm om att äga 10 Koi i ett jätte akvarium innomhus

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Nu är vi inne på Lasses domäner, °dH eller deutscher härte är tydligen inte så intressant och jag skäms att erkänna att jag inte har pluggat in den delen riktigt ännu men enl bla Lasse här på zoopet så är inte °dH det väsentliga utan snarare vattnets kH.

          Läs mer i länkarna nedan.




          Annars förvandlar flytande kväve garanterat ditt akvarievatten till ett hårt och fint isblock, sen är det bara att införskaffa pingviner så är *SP biotopen fullbordad!

          *Sydpolen
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            För att krångla till det ännu mer så kan KH (karbonat hårdhet) dessutom anges i °dH precis som GH (total hårdhet) anges i °dH
            Det förekommer också att de båda anges i ppm CaCO3 (ppm=parts per million)

            GH är ett mått på antalet 2-värda metall joner som finns lösta i vattnet (tex Mg++ och Ca++)
            KH är ett mått på mängden karbonater i vattnet (tex CO3-- och HCO3-)

            För att öka antingen GH eller KH kan man alltså tillsätta ovanstånde joner. Tex mha följande:

            MgSO4 tex ökar GH men inte KH
            CaCO3 ökar både GH och KH
            CaCl2 ökar GH men inte KH
            NaHCO3 ökar KH men inte GH



            Ett ytterligare "fel" är att när man pratar om KH så är det faktiskt inte KH man egentligen avser (iaf inte i akvariesammanhang) utan alkaliniteten (vattnets buffringsförmåga eller om man så vill förmåga att stå emot pH förändringar).
            Nu när vi ändå rör till det så är det också så att de i handeln förkommande KH-testerna inte mäter KH utan alkaliniteten (vilket iofs är bra då det är det vi egentligen vill veta)
            Senast redigerad av heeke; 19 August 2008, 21:28.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...