att avläsa nitrittest

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    att avläsa nitrittest

    Har ett Tetra nitirittest, men tycker det är lite skumt att läsa av. I beskrivningen står "håll mätklyvetten framför färgskalan och bestäm vilken färg som mest liknar testlösningens", inget konstigt egentligen. Men testlösningens färg skiftar minst ett steg beroende på om man håller klyvetten "kloss inpå" färgskalan eller om man har lite luft mellan de två.... Hur ska man göra? Med lite luft mellan så har jag inte mycket att oroa mig för, men om jag håller kloss inpå så blir färgen betydligt rödare och då har jag lite nitritproblem att ta hand om...
    Hur gör ni andra med detta test?
  • erikmoose
    • November 2005
    • 120

    #2
    Jag lägger mätglaset på det vita fältet och ställer mig i fönstret så jag får dagsljus som slår in på mätskalan.
    Funkar bra.
    MVH
    Erik Tinnerwall

    http://www.eriksgallery.com

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Avläser genom att placera kyvetten brevid färgskalan och tittar ner i den och jämför färgerna, vid osäkerhet dubblar jag mängden vatten och lösning.

      Läs av i dagsljus, dock inte i direkt solljus.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • erikmoose
        • November 2005
        • 120

        #4
        Ursprungligen postat av Gaffel
        Avläser genom att placera kyvetten brevid färgskalan och tittar ner i den och jämför färgerna, vid osäkerhet dubblar jag mängden vatten och lösning.

        Läs av i dagsljus, dock inte i direkt solljus.
        Du ska väll inte dubbla mängden lösning om du har 10 ml vatten.
        Då får du samma resultat som 5 ml och 7 droppar.
        MVH
        Erik Tinnerwall

        http://www.eriksgallery.com

        Kommentar

        • Matnil
          • October 2003
          • 464

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          Avläser genom att placera kyvetten brevid färgskalan och tittar ner i den och jämför färgerna, vid osäkerhet dubblar jag mängden vatten och lösning.

          Läs av i dagsljus, dock inte i direkt solljus.
          Men om man tittar ovanifrån så måste ju färgen bli annorlunda eftersom testlösningens vattenkolumn blir betydligt högre, vilket väl måste påverka färgen, eller är jag fel ute? När det gäller saltvattenstester så finns det vissa tester som ska läsas från sidan och andra ovanifrån och testerna tillverkas för antingen eller. Borde väl vara samma för sötvattenstesterna?

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Ber ödmjukast om ursäkt, använder själv bara Seras vattentest och dessa ska avläsas genom att titta ner i kyvetten, har seras aqua-box och den medföljande färgskalan är i plast vilket jag tycker underlättar avläsandet.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • erikmoose
              • November 2005
              • 120

              #7
              Vad är sera testet graderat från för start.
              Tetra har 0,33 som bra värde (utgångsläget).
              Skulle gärna vilja ha något som utgår från noll istället!

              Matnil:
              Använder du Tetras GH och KH tester med?
              Om dy gör det, hur tydlig är färgförändringen i dina tester?
              I mina ser man knappt färgen innan den slår om och det är verkligen inte lätt att se när den slår om heller.
              MVH
              Erik Tinnerwall

              http://www.eriksgallery.com

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Seras NO2 test är uppdelat i 5 färgskalor från <0,3mg/l 0,9mg/l 1,6mg/l 3,3mg/l och 16,5mg/l

                Seras kH test slår om direkt, i mitt fall sker omslaget till ljusblått vid första droppen, andra droppen blir mörkblå, tredje droppen fortfarande mörkblå och droppe nummer fyra slår nästan om till gult men övergår direkt till ljusblått medans femte droppen slår över till gult (fjärde droppen efter det första omslaget vilket jag avläser som en svag kH4)
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Rätta mig om jag har fel, men om du ska jämföra färgen i kyvetten med en färgskala så ska du väl inte hålla färgskalan bakom kyvetten?

                  JBL har annars en väldigt bra variant. Man fyller en kyvett med bara akvarievatten och en med akvarievatten och testvätskor/pulver.
                  Sen placerar man den kyvetten med bara vatten över färgskalan och den med testvätskan bredvid på ett vitt fält. Man läser av det hela genom att titta uppifrån ner i kyvetterna.
                  Detta "system" gör att man även kan läsa av testerna om man har lite färgat vatten i karet (tex, pga humusämnen eller liknande)
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Matnil
                    • October 2003
                    • 464

                    #10
                    Ursprungligen postat av heeke
                    Rätta mig om jag har fel, men om du ska jämföra färgen i kyvetten med en färgskala så ska du väl inte hålla färgskalan bakom kyvetten?
                    Nä inte färgskalan, men klyvetten ska hållas bredvid färgskalan där finns en bit vitt papper och färgen påverkas alltså om man håller klyvetten 1cm framför den vita delen eller håller klyvetten inpå pappret.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...