Problem med att sänka pH värdet med CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Problem med att sänka pH värdet med CO2

    Jag har under en längre tid reglerat pH värdet i mitt 400-liters till 6,5 med hjälp av CO2.

    Men sedan jag skaffade sex Discus och höjt temperaturen till 29,5 så kommer jag inte ner under 6,8 någon gång under dygnet.

    Misstänkte att alger i min Aqua Medic CO2 Reaktor 500 var orsaken. Efter ett misslyckat försök att göra rent den, så har jag nu en ny.

    Elektroden till min pH mätare la också av så där har jag skaffat en ny

    http://www.hannainst.se/acatalog/Cho...electrode.html

    Artikelnr: HI-1332B
    HI-1332B pH-elektrod av glas med plastskyddshölje, påfyllningsbar, komplett med 1m kabel och BNC-kontakt.
    Används för mätningar i kemikalier, ute i fält, kvalitetskontroll etc.

    Mått: 120mmx12mm


    Byter min 1/3 av vattnet varje vecka, göder med PMDD.

    Akvariet som det ser ut idag.

    http://www.youtube.com/watch?v=mFEZ_UWVk48

    Någon som har en teori om varför jag inte få ner pH värdet under 6,8?
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Är det kalkkross du har i bottensubstratet?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      Är det kalkkross du har i bottensubstratet?
      Nej, ska inte finnas något med kalk i akvariet.

      Kh värdet brukar ligga mellan 4 -6, varierar lite beroende på vad vattenleverantören levererar i kranen.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det ser ut som om vi har samma vattenvärden och teknik, med skillnaden på att jag kör med ett ytterfilter som reaktor, och jag har inga problem att dra ner pH:t till 6,3 i det karet.
        Har du testat med ett ytterfilter som reaktor?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det ser ut som om vi har samma vattenvärden och teknik, med skillnaden på att jag kör med ett ytterfilter som reaktor, och jag har inga problem att dra ner pH:t till 6,3 i det karet.
          Har du testat med ett ytterfilter som reaktor?
          Nej, vill ha så lite teknik och kopplingar som möjligt utanför karet.

          Det märkliga är att jag tidigare kunde dra ner pH värdet under 6,0 om jag ville.

          Min högst amatörmässiga teori är att den högre temperaturen gör att inte tillräckligt mycket CO2 kan lösas i vattnet, men det kanske är helt tokigt
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Har i det aktuella karet sänkt temperaturen från min 29,4 till min 28,5.

            Anledningen är att mina nya Skalarer såg lite "andfådda" ut.

            Direkt så åkte pH ner till 6,6 och magnetventilen fick börja jobba igen!

            Så uppenbarligen var det den höga tempen som var orsaken till att pH värdet inte ville ner under 6,8 tidigare.

            Värt att notera är också att många växter har problem med en temp över 29 grader, kan det finnas ett samband månntro?
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • JonasN
              • September 2008
              • 357

              #7
              Tycker detta är märkligt. Förstår inte riktigt sambandet om det är så att magnetventilen regleras med PH-mätare. Eller är den massflödesstyrd?

              Allmänt för gaser är att lösligheten sjunker med stigande temperatur, men den lilla temperaturökningen innebär inte karet helt plötsligt är mättat med CO2. Så min gissning är att magnetventilen på nåt sätt är kalibrerad efter mängden CO2 som krävdes att komma ner till pH 6.5 vid en lägre temperatur.

              Men om allt är PHreglerat då får vi suga lite längre på denna karamell.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                En pH-mätare arbetar ihop med en magnetventil mot ett förinställt värde. Är värdet inställt på 6,5 och du har 7,0 i karet så öppnas magnetventilen och eftersom co2 har ett lågt pH så kommer detta att sjunka till det inställda värdet.
                När växterna börjar bubbla pga fotosyntesen bildas syrebubblor och syre höjer pH och då kommer det att stiga i karet med följd av att magnetventilen öppnar igen.
                Vid hög temp så trivs kanske inte alla växter lika bra och avger då kanske lite mindre syre, men att inte pH:t ska kunna gå ner till det förinställda värdet låter lite konstigt.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Om du höjer temperaturen och får problemet igen, så testa med att sänka börvärdet för pH till exempelvis 6,3 och se om du då kommer under 6,8.

                  Kan vara värt att testa, eftersom man ringat in problemet ifall man då får ner pH:t.

                  Kommentar

                  • JonasN
                    • September 2008
                    • 357

                    #10
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Om du höjer temperaturen och får problemet igen, så testa med att sänka börvärdet för pH till exempelvis 6,3 och se om du då kommer under 6,8.

                    Kan vara värt att testa, eftersom man ringat in problemet ifall man då får ner pH:t.
                    Tror starkt på detta. Om det fungerar, så kan vi fokusera ansträngningarna till att lista ut varför pH-metern ej reglerar magnetventilen korrekt.

                    Hur långt sitter ph-givaren från reaktor utloppet?

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Ursprungligen postat av JonasN
                      Tror starkt på detta. Om det fungerar, så kan vi fokusera ansträngningarna till att lista ut varför pH-metern ej reglerar magnetventilen korrekt.

                      Hur långt sitter ph-givaren från reaktor utloppet?
                      I samma hörn men strömmen går från givaren.

                      Men visst är det märkligt, eftersom det tidigare fungerat perfekt i flera år.

                      Kan notera nu efter en vecka att den inte orkar ner till 6,6 hela tiden men ligger lägre än tidigare. Tempen går upp till 28,8 - 29,0 under sen eftermiddag och kväll tack vare belysningen och då höjs pH till 6,7 - 6,8.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • flocki
                        • April 2008
                        • 273

                        #12
                        Ursäkta om jag hoppar in,
                        men vad är det för pH-controller du har?

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Ursprungligen postat av flocki
                          Ursäkta om jag hoppar in,
                          men vad är det för pH-controller du har?


                          Med en ny elektrod enligt första inlägget i tråden.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Förstår jag det rätt att magnetventilen står öppen hela tiden utan att pH sjunker tillräkligt?
                            Med samma bubbeltakt men lägre temp så kommer pH ner till börvärde och dessutom slår magnetventilen ifrån?

                            pH-probar är ju temperaturberoende så där kan skon klämma kanske (hur mucket fel det blir vid tex 1 grads skillnad vet jag dock inte)
                            Lite "finare" utrustning har även tempgivare och kompenserar för temperatur automatiskt.
                            Kalibrera din probe med samma temp på kalibreringsvätskorna som du tänkt ha i karet.
                            Ett "hett" tips

                            Min teori är alltså att du egentligen får ner mer CO2 när du har en högre temp i karet, men att din probe inte är temperaturkompenserad och därmed visar fel.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              #15
                              Ursprungligen postat av heeke
                              Förstår jag det rätt att magnetventilen står öppen hela tiden utan att pH sjunker tillräkligt?
                              Med samma bubbeltakt men lägre temp så kommer pH ner till börvärde och dessutom slår magnetventilen ifrån?
                              Yes, helt rätt uppfattat.

                              Ursprungligen postat av heeke
                              pH-probar är ju temperaturberoende så där kan skon klämma kanske (hur mucket fel det blir vid tex 1 grads skillnad vet jag dock inte)
                              Lite "finare" utrustning har även tempgivare och kompenserar för temperatur automatiskt.
                              Kalibrera din probe med samma temp på kalibreringsvätskorna som du tänkt ha i karet.
                              Ett "hett" tips

                              Min teori är alltså att du egentligen får ner mer CO2 när du har en högre temp i karet, men att din probe inte är temperaturkompenserad och därmed visar fel.
                              Helt klart värt att testa.

                              Men det tar ett tag, har just flyttat till nytt kar och har inte Co2 inkopplat ännu, dessutom är det för dålig belysning.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              Arbetssätt...