Ja för att göra en lång historia kort så fick jag med ca 80 fiskar när jag köpte ett 100 L akvarie, detta glömdes bort när annonsen skrevs så det var en trevlig liten överaskning...
För att inte killen skulle spola ned firrarna i toan så tog jag med dem hem.
Nu håller jag på och kollar och mäter i akvariet, jag är lite orolig för den höga belastningen (men alla ska flyttas idag till ett 240 L) och jag gjorde ett test. Sånt stickprov (ska köpa dropptest) och fick fram följande resultat:
NO3 (nitrat) =40
NO2 (nitrit) = 0,5
GH Hårdhet= 10
KH Karbonathårdhet =2
PH= 6,5
Jag har 25 grader i vattnet och fiskarna som bor där är:
Orange Platy
Sorgmanteltetra
Guldbarb
Rosentetra
Vinkeltetra
Pansarmal
Ancistrusmal
Dvärgklogroda
Molly
Är vattnet ok att flytta över till et 240 L?
Använder man alltid vattenberedningsmedel och låter vattnet stå i timmar innan man häller det i akvariet?
Fick nämligen tips om att jag skulle ta med allt vatten från det gamla akvariet, och gucket/mojset ur pumpen, för att inte behöva göra en lika försiktig uppstart i 240 L akvariet...
Jag har varje dag haft i lite bakteriekultur i vattnet för att undvika nitrit, men nu har vi varit borta sen i fredags och kom hem först idag, för att hitta en fisk död... Jättetrist.
Så vad uppskattar ni vattnet till? Bra? Dåligt?
För att inte killen skulle spola ned firrarna i toan så tog jag med dem hem.
Nu håller jag på och kollar och mäter i akvariet, jag är lite orolig för den höga belastningen (men alla ska flyttas idag till ett 240 L) och jag gjorde ett test. Sånt stickprov (ska köpa dropptest) och fick fram följande resultat:
NO3 (nitrat) =40
NO2 (nitrit) = 0,5
GH Hårdhet= 10
KH Karbonathårdhet =2
PH= 6,5
Jag har 25 grader i vattnet och fiskarna som bor där är:
Orange Platy
Sorgmanteltetra
Guldbarb
Rosentetra
Vinkeltetra
Pansarmal
Ancistrusmal
Dvärgklogroda
Molly
Är vattnet ok att flytta över till et 240 L?
Använder man alltid vattenberedningsmedel och låter vattnet stå i timmar innan man häller det i akvariet?
Fick nämligen tips om att jag skulle ta med allt vatten från det gamla akvariet, och gucket/mojset ur pumpen, för att inte behöva göra en lika försiktig uppstart i 240 L akvariet...
Jag har varje dag haft i lite bakteriekultur i vattnet för att undvika nitrit, men nu har vi varit borta sen i fredags och kom hem först idag, för att hitta en fisk död... Jättetrist.
Så vad uppskattar ni vattnet till? Bra? Dåligt?
Kommentar