Vad säger stickprovet er?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

Vad säger stickprovet er?

Ja för att göra en lång historia kort så fick jag med ca 80 fiskar när jag köpte ett 100 L akvarie, detta glömdes bort när annonsen skrevs så det var en trevlig liten överaskning...

För att inte killen skulle spola ned firrarna i toan så tog jag med dem hem.

Nu håller jag på och kollar och mäter i akvariet, jag är lite orolig för den höga belastningen (men alla ska flyttas idag till ett 240 L) och jag gjorde ett test. Sånt stickprov (ska köpa dropptest) och fick fram följande resultat:

NO3 (nitrat) =40
    NO2 (nitrit) = 0,5
    GH Hårdhet= 10
    KH Karbonathårdhet =2
    PH= 6,5

Jag har 25 grader i vattnet och fiskarna som bor där är:
    Orange Platy
    Sorgmanteltetra
    Guldbarb
    Rosentetra
    Vinkeltetra
    Pansarmal
    Ancistrusmal
    Dvärgklogroda
    Molly

Är vattnet ok att flytta över till et 240 L?
    Använder man alltid vattenberedningsmedel och låter vattnet stå i timmar innan man häller det i akvariet?

Fick nämligen tips om att jag skulle ta med allt vatten från det gamla akvariet, och gucket/mojset ur pumpen, för att inte behöva göra en lika försiktig uppstart i 240 L akvariet...
    Jag har varje dag haft i lite bakteriekultur i vattnet för att undvika nitrit, men nu har vi varit borta sen i fredags och kom hem först idag, för att hitta en fisk död... Jättetrist.

Så vad uppskattar ni vattnet till? Bra? Dåligt?
  • åheim
    • April 2006
    • 13197

Inte så bra tycker jag, kh värdet är bara 2 och det är ganska lågt och det kan få ditt redan ganska låga ph att sjunka farligt lågt men sköter du vattenbytena ska det nog gå bra! Sen har du nitrit i vattnet och det är inte bra så man funderar om du har tillräckligt med filter för den belastning du har?! sluta mata fiskarna och vänta med flyten tills du kommit till rätta med nitritbpoblemet!
    Senast redigerad av åheim; 10 August 2008, 19:24.
    Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• beerzon
      • May 2008
      • 877

Ett bra tips är att köpa Nitrit killer om du vill bli av med nitriten, fungerade klockrent för mig. Doserade en halvdos ena dagen och en halvdos dagen efter, jag matade inte under 5 dagar efter första dosen. Hoppas de löser sig.

/beer

Kommentar

• Linapina
        • July 2008
        • 595

Ursprungligen postat av beerzon
        Ett bra tips är att köpa Nitrit killer om du vill bli av med nitriten, fungerade klockrent för mig. Doserade en halvdos ena dagen och en halvdos dagen efter, jag matade inte under 5 dagar efter första dosen. Hoppas de löser sig.

/beer
        Har aldrig hört talas om nitrit killer... Var köpte du det? Vanlig Zoo affär eller en akvariebutik?
        Jag ska fråga i akvariebutiken i alla fall...

Jo, vi hann flytta över allt igår och tog med ca 40 L av det gamla vattnet och sedan den gamla pumpen. Men då ska de inte få någon mat nu då på ett tag, så har jag i bakterier i vattnet, lite varje dag.

Kommentar

Arbetssätt...