Snigeldöd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azph
    • January 2008
    • 6

    Snigeldöd.

    Tjenna.
    Hoppas detta är rätt forum för detta.
    För ett tag sen så köpte jag mig ett nytt kar.
    När jag inrett det med svart sand, lite växer och en rot så fyllde jag det och utan att tänka så mycket så släppte jag i alla djuren med en gång.
    Med djuren menar jag 1 st axolotl, ca 10 zebrafiskar och två äpplesnäckor. Allt utom snäckorna klarade sig och när jag pratade lite med den lokala zoohandlaren så sa han att det antagligen berodde på att allt var helt nytt och inte hade fått "götta till sig" ännu. Eftersom ett par månader hade gått så passade jag på att köpa två nya snäckor. Dagen efter så var även de stendöda. Jag har inte använt några tillsatser alls och i karet jag hade innan så trivdes snäckorna finfint. Jag har mätt pH:t och det ligger på ca 7,5.
    Är det någon som har en ide om vad som kan vara fel?
    ---------------------------------------------------------------------------
    Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.
    -George W Bush
    ---------------------------------------------------------------------------
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    #2
    Jag tror jag läst något här om snäckor och svart sand (blästermedel/aluminiumsilikat), tror inte de tål det. Men jag är inte säker, om du söker i forumet kan du nog hitta något.

    Hur funkar axolotl ihop med fisk? Med tanke på att de vill ha max 18 grader, menar jag.

    EDIT: Jo, jag mindes rätt, det problemet har nämnts förut, tex i dessa inlägg:

    Senast redigerad av Salta Katten; 07 August 2008, 14:49.

    Kommentar

    • Azph
      • January 2008
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av Salta Katten
      Jag tror jag läst något här om snäckor och svart sand (blästermedel/aluminiumsilikat), tror inte de tål det. Men jag är inte säker, om du söker i forumet kan du nog hitta något.

      Hur funkar axolotl ihop med fisk? Med tanke på att de vill ha max 18 grader, menar jag.

      EDIT: Jo, jag mindes rätt, det problemet har nämnts förut, tex i dessa inlägg:

      http://zoopet.com/forum/showpost.php...05&postcount=8
      Tack så mycket. ska kolla igenom länkarna och se om jag blir klok! (ska man behöva byta sand nu igen, suck)

      Axolotlen trivs helt bra. det skrivs en hel del olika om värmen och många säger att det är helt ok att ha tempen mellan 18 och 24 så då funkar det bra med fiskar i karet. det som däremot inte funkar så bra är att den gillar att äta fisk. Jag har har egentligen bara zebrafiskarna för att den ska få lite stimulans och kunna jaga lite.
      ---------------------------------------------------------------------------
      Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.
      -George W Bush
      ---------------------------------------------------------------------------

      Kommentar

      • Salta Katten
        • March 2008
        • 740

        #4
        Måste du ha snäckor då? Om du vill slippa byta sand menar jag. Hoppas det fixar sig i alla fall.

        det som däremot inte funkar så bra är att den gillar att äta fisk.
        Han/hon tycker nog det funkar jättebra! Smask smask... Vilken tur att de inte är så kinkiga med temperaturen då, speciellt när det är sånt väder som förra veckan. Inte lätt att hålla det svalt.

        Kommentar

        • Thomas&Anna
          • January 2006
          • 1030

          #5
          Det har hänt att när jag gjort vattenbyte så har jag fått plötslig död på sniglar sist dog ca 50st,det bara händer jag har läst om flera som har råkat ut för samma sak.

          Thomas
          Thomas & Anna

          www.annaothomas.com

          Kommentar

          • endymion
            • October 2006
            • 680

            #6
            Snäckor är extremt känsliga på klor/kloramin. Därför måste man använda vattenberedningsmedel om man har det i kranen. Jag häller normalt i vattenberedningsmedlet innan jag börjar tömma i vatten. Ibland har jag hällt i vattenberedningsmedlet när jag redan börjat fylla. Det har varit fullt tillräckligt för att ha ihjäl några snäckor.

            Kommentar

            Arbetssätt...