Jag och mina fiskar ska byta bostad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • brainstorm
    • November 2005
    • 132

    Jag och mina fiskar ska byta bostad

    Jag och mina fiskar ska flytta ca 5 min bort till en annan lägenhet och fiskarna ska få ett nytt akvarium.

    Nuvarande akvariumet ligger på 54 L med ett Aquael Fan Filter 1+
    Nya akvariumet som de ska få är ett 103 L med Aquael Fan Filter 3+

    Hur ska bytet ske utan att jag förlorar de bakterierna jag arbetetat upp i det gammla karet?

    Räcker det med att jag flyttar mitt Aquael Fan Filter 1+ till det nya karet och kanske samkör det med det nya filtret någon dag eller ska jag frakta med mig vatten från gamla karet?

    Kan någon expert ge mig några råd för att det ska bli en bra flytt för mina fiskar?
  • MrDooZeR
    • June 2008
    • 30

    #2
    Jag är tyvärr ingen expert men ska försöka svara Jag flyttade med vatten i dunkar så man inte bytte allt vatten... så gjorde även min svärfar när dom flyttade och gick utmärkt vad jag förstått så är det gruset + en del vatten och filtret där nyttiga bakterierna sitter, rätta mig om jag har fel... så mitt förslag är... flytta med vattnet du har i ditt nuvarande och fyll upp resten med nytt fräsch vatten och tvättar du inte gruset borde det inte vara nån fara.... Lycka till med flytten

    Kommentar

    • Thomas&Anna
      • January 2006
      • 1030

      #3
      Försök att ta med så mycket gammalt vatten som möjligt det underlättar sen vet jag att denna fråga har varit uppe många gånger så testa och sök här på forumet.

      Thomas
      Thomas & Anna

      www.annaothomas.com

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        tänk bara på att ha gruset i vatten hela tiden.. annars dör bakterierna och det blir värre.... samkör det gammla filtret med det nya iaf 2 veckor om inte mer....


        lycka till med Flytten

        MVH Oskar Wallin
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          gruset ska man alltid skölja för när du river upp botten frigörs massa skit och du får en ammoniak spik att tala om! ta helst med så mycket vatten du kan, kör det gamla filtret paralellt med det nya nån månad och snåla med maten så kommer det nog funka utan problem!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...