Jag blir tokig..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargadottir
    • May 2008
    • 75

    Jag blir tokig..

    Har haft igång mitt 100 L akvarie rätt länge nu, inte ett enda problem dök upp under starten av det. Och däri bor nu en hel hoper med svarta tetror (29 st) - 5 mosaik guramis - 2 svarta scalarer. Utan att dividera nu, om dessa fiskarna har plats nog eller inte, så har det här akvariet fúngerat PERFEKT. Inget gräl däri och inga tecken på dåliga vattenvärden.

    Sedan kom en 45 L historia in - Litet akvarie ska ju vara svårare att hålla. I detta bodde en gång 4 platy plus en pleco. I dagens läge bor 2 platy och en pleco.

    Problemet som dykt upp är skyhögt Total Hårdhet värde. Det är verkligen toppat enligt min sticka. Sedan så har jag vänt mig hit och dit och det enda svaret jag får fram är att det inte ska påverka fiskarna. Enligt alla andra värden så ska allt vara okey.

    Sedan litar jag inte på min stickor, jag har dom som ett hjälpmedel bara. Som en extra lykta i mörkret när jag tror att något behöver justeras.

    I allt detta dyker en sjukdom upp, som jag trodde var vita prick. Men det var det inte. Fick råd att använda ekotozon. Det hjälpte inte. Det ser ungefär ut som om min platy har fått ett skavsår, eller "skrapat" i precis ovanför munnen, men inte I munnen utan precis ovanför mellan munnen och ögonen.

    Och innan den platy, så blev en platy "blind".. En vit täckande yta över hela ögat som aldrig försvann och fick taskigt balans system och ja, var i taskigt skick nog i slutet att jag tyckte att det var taskigt att pina den för att "lära" mig var det var för fel. Så tråkigt nog tog jag beslutat att avliva den. Kanske var rätt, kanse var fel, men det var mitt beslut vid den tidpunkten. Det var inget sjysst fiskliv den stackars saten hade i slutet. Det var djurplågeri i mina ögon.

    Så ektozon funkar inte, och inte vita prick medicinen heller. Tog då ner fisken med skrapad panna eller vad sjutton man kan kalla hans sjukdom som, till en som jag anser vara väldgt bra och kunnig fiskhandlare och akvarist. Inte ens han kunde identifiera sjukdomen och det närmsta jag kunde gissa att sjukdomen var skulle vart Hål i huvudet sjukan. Alla påstår nu att detta är långsökt och drabbar inte platy.

    MEN, jag har tappat i vatten från 100 L akvariet ner i 45 L när jag startade. Samma sand. Hälften nytt vatten och hälften "inkört" vatten. Fiskarna bodde i det stora kvariet innan = ingen i det stora karet är drabbat. Ny pump, ny doppvärmare, nytt akvarie.

    Jag hittar hittills bara en felande del, men sedan är jag nybörjar och har inget tränat öga och ingen större erfarenhet.. Men kan mitt GH påverka fiskarnas hälso tillstånd på något sätt att de drabbas av olika men ändå lika symptom?

    Jag är helt vilsen. Och jag vill rädda mina två platy, samt min pleco som bor där.
    Senast redigerad av Vargadottir; 04 August 2008, 21:51.
    100 L = "Elixir Akvariet"
    45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Det är inte munröta???

    Jag lär nog inte vara den första som påpekar detta men 45L är alldeles för lite för en Pleco. Tycker inte du ska flytta den nu när du har sjukdomar i karet pga smittorisken men när allt detta är utrett borde du hitta ett större kar till den.
    Varför har du inte den i ditt 100L?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13130

      #3
      Om problemen uppstod när de flyttades till ditt nystartade 45 liters så är väl den troligaste orsaken att det är just pga av att du inte har några nerbrytningsbakterier och att de inte klarade omställningen... Du nämde också en vit hinna på ögonen och det talar för en bakterie infektion i slemhinnan, du har antagligen ganska höga halter bakterier i vattnet (kanske pga för mycket mat)
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Vargadottir
        • May 2008
        • 75

        #4
        Nina82: Medveten om detta. Den ska tillbaka dit. I efterhand såhär så fattade jag inte ens varför jag lyfte över den men ja, too late right now. Den ska tillbaka, men målet var väl att flytta över den i samband avv ett inköp av ett större kar. För både scalarerna och Plecon behöver plats. Målet är att dom ska få ett eget.

        Åheim: Låter rimligt. Det vettigaste svaret jag fått än. Har bytt filter just nu, samt fått ett medel för "desinfecering" (eller hur man nu stavar det) som min kära akvarist vän använder när ha får in nya fiskar och så. Inom några dagar så borde det bli en märkbar skillnad. Hoppas jag verkligen i vilket fall.

        Summan av kardemumman: Ibland så kanske man borde finna lite bättre lösningar för sina ideér men i allt detta tråkiga kaos blir man en väldigt stor erfarnhet rikare. Tack för riktigt snabba svar! Det hjälper mig att få ett lite större överseende över situationen och dessutom är det den största hjälpen man kan fånär man få bolla sina tankar med andra där ute i cyberspace.
        100 L = "Elixir Akvariet"
        45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av Vargadottir

          Summan av kardemumman: Ibland så kanske man borde finna lite bättre lösningar för sina ideér men i allt detta tråkiga kaos blir man en väldigt stor erfarnhet rikare. Tack för riktigt snabba svar! Det hjälper mig att få ett lite större överseende över situationen och dessutom är det den största hjälpen man kan fånär man få bolla sina tankar med andra där ute i cyberspace.
          Vad skulle man göra utan internet ..Kanske städa, diska eller tvätta Tänk så allmänbildad man blir istället ..
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Vargadottir
            • May 2008
            • 75

            #6
            Jo, så var det ju så att jag såg mina GH värden stiga i det stora akvariet med. Och det ända jag hade gjort i bägge akvarierna var att lägga ner en bit glas sten. Lång sökt.

            Tog med vatten ner till djuraffären och dom fick ta ett riktigt vatten prov, jag hade JBL's doppstickor. Jaha, då framgick det att det var helt okey värden. Inget att bekymra sig för.

            Nu bor i vilket fall Plecon i 100 L akvariet. Slutet gott allting gott.
            100 L = "Elixir Akvariet"
            45 L = "Atlantis Akvariet" [Nystartat]

            Kommentar

            • Mick13
              • May 2008
              • 1796

              #7
              Gott och höra ett solskens slut på historien =)
              In vino veritas, in aqua sanitas

              Kommentar

              Arbetssätt...