Fisklik i akvariet, påverkas vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Fisklik i akvariet, påverkas vattnet?

    Kom hem i kväll efter en helg i stugan och upptäckte att två av mina mollys låg döda i filtret(, de första fiskarna som dött för mig). Troligen har de dragits in i innerfiltret för att jag hade glömt att proppa igen ett par hål i det. Skit!

    Hur påverkas vattnet av att det ligger ruttna döingar i det? Det var 33(!) grader i akvariet, har varit extremt varmt idag, och de var lite gojsiga och halvupplösta. Jag hade ju tänkt köpa några fiskar i morgon, men nu vet jag inte om jag törs.

    Bytte extra mycket vatten, tog av täckglaset och bytte till en mindre ramp för att undvika att det blir så varmt igen. Och jag har självklart pluggat igen hålen i filtret!
  • Aircut64
    • July 2007
    • 1207

    #2
    Jo tempen höjs ju i akvariet när det är extremt varmt här
    Eftersom de flesta kör med doppvärmare, och oftast så brukar doppvärmarna vara på...Vilket kan orsaka en hel del.
    Nåja...Jag hade samma problem med en hajmal en gång ^^
    Men sen så beror det ju på hur pass bra filtret filtrerar . Men det är alltid bra o byta ut lite vatten ^^ !

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Doppvärmaren plockade jag ur för flera månader sedan.
      Filtret har jag nyss bytt en del av filtermaterialet på, så helt fyllt med bakterier är det ju inte än. Fast nu låg ju snuskfiskarna i filtret... Jag sköljde ur filtermaterialet också. Inte så fräscht med svart fiskgegg i det. Fast jag har ett reservfilter som är igång, kanske skulle ploppa i det också om det ska bli mera fisk.

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #4
        Dina fiskar har inte dött för att de sögs in i filtret, de har sugits in i filtret för att de var döda.
        Varför hade du bytt en del av filtermaterialet?
        Man behöver inte alls som tillverkarna skriver byta material regelbundet, tvärtom. När spruttet i filtret minskar, sköljer man ur materialet.
        Antingen har fiskarna dött av värmen eller för att de varit sjuka.

        Ett extra filter kan väl vara bra om du misstänker att det som är igång i karet är för litet, men du övermatar väl inte? Särskilt nu när det är varmt är det livsfarligt.

        Ju varmare vatten desto mindre syre kan det innehålla, och mat som inte går åt bryts ned fortare ju varmare det är, vilket gör att syrebristen kan komma fort.
        Dra ner på matningen, gör regelbundna, inte för stora vattenbyten, och vänta med fiskinköpen är mitt råd.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Filterpatronen var väldigt gammal och "spröd" (skumgummi), hade gått sönder och var dessutom väldigt finporig, så jag tyckte det var bäst att skaffa ny. Den var till och med så gammal att den sorten inte tillverkas längre. Annars vet jag att de inte behöver bytas.

          Filtret har ett par större hål nedtill, min minsta fisk var faktiskt inne i det de första dagarna efter att jag fått dem, men kunde plockas ut välbehållen. Därefter pluggades hålen igen med en svampbit, tills nu då. Därför kändes det inte helt osannolikt att de åkt in levande.

          Nja, matar lite och inte varje dag. Alla var pigga i lördags em när jag åkte hemifrån, men sedan var det ju väldigt varmt under söndagen. Täckglas och ramp på. Kanske det som tagit kol på dem då?
          Senast redigerad av Salta Katten; 28 July 2008, 08:07.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Mumin
            Varför hade du bytt en del av filtermaterialet?
            Man behöver inte alls som tillverkarna skriver byta material regelbundet, tvärtom. När spruttet i filtret minskar, sköljer man ur materialet.
            Antingen har fiskarna dött av värmen eller för att de varit sjuka.
            Jo det måste man definitivt - det filtermaterial som sitter i t.ex. innerfilter är alldeles för litet så det böir kass med tiden (kortare och kortare intervaller behövs mellan rengöringarana).

            Se till att få ner temperaturen, gör vattenbyten med kallt vatten och köp inte fisk just nu i alla fall.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Fasen också, jag vill handla! Har nyss fått lön ju... Jaja, får väl köpa nåt annat kul då!

              Tror ni att det är värmen/syrebrist de dött av alltså?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Salta Katten
                Tror ni att det är värmen/syrebrist de dött av alltså?
                Sannolikt, men det är självklart omöjligt att veta
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Salta Katten
                  • March 2008
                  • 740

                  #9
                  Mmm, jag hoppas nästan att det är så faktiskt. Jag har hellre problem med temperaturen, som känns hyfsat lätt att göra något åt när man är hemma, än någon läskig smitta. Men fy vad jag skäms om jag klantat ihjäl fiskarna genom att glömma täppa igen hål...

                  Tur i oturen att "bara" två strök med, och dessutom de två jag var minst fäst vid. Ska testa pet-flaskeknepet. Det får väl bli nytillskott om ett par veckor om allt är lugnt.

                  Tack för hjälpen!
                  Senast redigerad av Salta Katten; 28 July 2008, 09:14.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Jo det måste man definitivt - det filtermaterial som sitter i t.ex. innerfilter är alldeles för litet så det böir kass med tiden (kortare och kortare intervaller behövs mellan rengörningarna
                    det har väl att göra med kvaliten på materialet och inte storleken! tex blåmattan är ganska styv och den har jag kört med i innerfilter i åratal utan att behöva byta...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      det har väl att göra med kvaliten på materialet och inte storleken! tex blåmattan är ganska styv och den har jag kört med i innerfilter i åratal utan att behöva byta...
                      Delvis är det så.
                      De standard som sitter i som oftast är rätt finporiga brukar ha relativt kort "livslängd" (1/2 till 1år), men de grovporiga håller betydligt längre. Dock om filtret är för litet så funkar inte ens dom i alla evighet.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Ersatte den sunkiga patronen i en 2010 pick-up med en hemklippt blå PPI10, den gamla(4år)finporiga becka igen på under 2 veckor, tidigare klarade den med nöd att lyfta vattnet som just pick-up filtren är designade att göra(terrarier, landdelar)medans den nu med blå mediumgrov blåser på som när den var ny.

                        Nog ett ganska vanligt fel att behålla gamla filterpatroner..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Salta Katten
                          • March 2008
                          • 740

                          #13
                          Jo du Gaffel, jag funderade på att göra ett rör av grov filtermatta på nåt vis, men jag hade bara 5cm-matta och orkade inte.

                          Ett par dagar senare började det filtret skramla något gräsligt, så det blev ett helt nytt istället. Hoppas det är slut på filterväsen för ett tag framöver nu. (2260 har slutat bröla, det brummar bara lite nu.)

                          De tre kvarvarande fiskarna mår bra, inget konstigt med vattnet, så de får nog några nya fiskpolare snart.

                          Förresten, vad är egentligen ett pick-up filter?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...