syre pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nile
    • March 2008
    • 85

    syre pump

    Jag funderar på om man behöver ha en syrepump utöver innerfilter?
    Jag har mycket växter och inte jätte mycket fiskar, så kanske inte är någon nödvändighet. Men skulle fiskarna uppskatta om det kom lite extra syre i vattnet? Eller gör det varken till eller från??
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    Menar du en luftpump så nej, det är inte nödvändigt. Ett vanligt innerfilter med pump som är monterat så att utblåset bryter vattenytan och får cirkulation syresätter vattnet långt bättre än en luftpump med eventuell syresten.

    Gör en sökning på forumet, det finns nog 200 trådar om det här.

    Syrepump med syrgastub tvivlar jag på att du har, så jag skrev luftpump.

    Kommentar

    • nile
      • March 2008
      • 85

      #3
      aha tack

      Kommentar

      • Ibanez
        • July 2006
        • 853

        #4
        på vissa pumpar typ fluval så kan man sätta på ett litet munstycke som drar ner syre till akvariet.. men det är fortfarande det mest idealiska att göra som whistler sa, att bryta ytspänningen..
        Era fiskar ger jag mina till frukost..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Ibanez
          på vissa pumpar typ fluval så kan man sätta på ett litet munstycke som drar ner syre till akvariet.. ..
          Uppriktigt sagt så tror jag inte riktigt på att dessa bubblor från innerfilter har någon annan än en estetisk funktiom eftersom inte bubblorna löser upp sig i vattnet utan först när de når ytan.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            jag kan se 2 tillfällen när diffusern är bra 1. när man fått en protein hinna 2. för att vädra ur co2 (tex. om man har mycket fisk och få växter)
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Ibanez
              • July 2006
              • 853

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Uppriktigt sagt så tror jag inte riktigt på att dessa bubblor från innerfilter har någon annan än en estetisk funktiom eftersom inte bubblorna löser upp sig i vattnet utan först när de når ytan.
              nä men det blir en redig spridning och detta måste iaf, om man har den vid ytan, få ner mer syre.. e du med hur ja menar?
              Era fiskar ger jag mina till frukost..

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Ibanez
                nä men det blir en redig spridning och detta måste iaf, om man har den vid ytan, få ner mer syre.. e du med hur ja menar?
                Nej, jag är inte med. Den sprider väl inte mer för att det kommer med en del synliga bubblor i "strålen". Visst riktar du utblåset mot ytan så ökar det ju syresättningen, men det har väl inte med bubblorna att göra.

                Snarare brukar det vara som så att om man tillsätter luft så minskar effekten på pumpen - vilket ger en sämre syresättning.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...