Uppstart på 2,5 veckor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Uppstart på 2,5 veckor?

    Har köpt ett beg. akvarium på 200liter med ett Eheim 2126 ytterfilter. Har startat upp det och testat vattnet regelbundet. Det är mitt andra akvarium jag startat nu i samma lägenhet
    Eftersom jag har inte sätt nitrit i karet på 2,5 veckor bestämde jag mig för att mäta nitrat. Det visade sig att jag redan nu har nitrat i karet. Har fått lite alger och även mina blackmolly (som jag körde in karet med) har ynglat av sig.
    Har ni någon förklaring till detta? Är det filtrets förkänst att karetr har blivit "inkört" på två veckor? Har själv aldrig varit med om ett så snabb uppstart.

    Sedan kan jag passa på och fråga: eftrsom jag har massa snäckor i karet så tänkte jag skaffa praktbotior men jag är orolig att dem kommer hoppa på mitt yngel som är cirka 7mm stora, vad tror ni?

    Tack på förhand / Darek
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • åheim
    • April 2006
    • 13130

    #2
    Du har inte tagit något vatten eller sand från ett inkört kar? hade filtret stått torrt länge eller bara nån dag?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Praktbotior kan du inte ha i en 200L burk, och ja de kommer att käka dina yngel. Väldigt glupska fiskar

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4
        Ursprungligen postat av åheim
        Du har inte tagit något vatten eller sand från ett inkört kar? hade filtret stått torrt länge eller bara nån dag?
        Ingenting från gammla akvariet och killen som hade det innan mig sa att allt stog still utan vatten i cirka 1 månad. När jag startade karet så gjorde jag rent filtret ordentligt, sköljde även filtermaterialet.

        Skumt men jag är nöjd
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Det var det jag misstänkte att botiorna kommer ge sig på mitt yngel. Då får jag vänta ett par veckor. Skall testa botior ändå hörde att dem växer väldigt långsamt, vi får se.
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Finns väl mindre botior du kan ha.

            Kommentar

            • Erik...
              • May 2006
              • 1459

              #7
              NItrittoppen brukar komma vid ungefär 2 veckor, ett 200liters med ett juste ytterfilter ska inte vara några problem att fylla på lite försiktig med fisk efter 2,5 veckor. Det finns ofta en del nitrat i kranvatten.

              Praktbotior växer väldigt långsamt om de inte sköts ordentligt, i början kan de växa rätt bra med rätt skötsel, maxstorlek tar väldigt lång tid att uppnå, men det är även väldigt få som kommer i närheten av maxstolek.

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av Erik...
                NItrittoppen brukar komma vid ungefär 2 veckor, ett 200liters med ett juste ytterfilter ska inte vara några problem att fylla på lite försiktig med fisk efter 2,5 veckor. Det finns ofta en del nitrat i kranvatten.

                Praktbotior växer väldigt långsamt om de inte sköts ordentligt, i början kan de växa rätt bra med rätt skötsel, maxstorlek tar väldigt lång tid att uppnå, men det är även väldigt få som kommer i närheten av maxstolek.
                Det roliga är att jag har Nitrat i vattnet och det har gått nu 3,5 veckor men nu har jag lite alger och även yngel sedan cirka en vecka tillbaka.
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                Arbetssätt...